View Full Version: Brake fade (MTB)
Hej,
Er der nogen enkle og billige metoder til at reducere / forvaltningen bremse fade løbet (forsigtige) downhills?
Enhver kørestil (bortset fra ikke bremser) bedre end den anden? En slags pude, som kunne være bedre
end en anden?
Jeg har en Raleigh M50. Letmetalfælge (sort eloxeret med fælge jorden tilbage til sølv). Tekpro
bremser. Jeg er klar over dette ikke er den mest sofistikerede cykel i verden, men det er hvad jeg har fået
(faktisk, for den pris, tror jeg det er ret godt - men jeg har ingen erfaring med noget amatør).
Jeg er slet ikke interesseret (penge, udseende og en mistanke om noget nyt / lyst) for at få skivebremser.
Tak, Andrew
PS Da jeg sidst kørte off-road, måske 6 eller 7 år siden, kan jeg ikke huske dette problem. Det var på en
tilsvarende kvalitet cykel - deraf min spekulerer på, om der er noget "indlysende", der kan hjælpe. I begge
tilfælde, jeg er i tørre, støvede land (Chile, S Amerika).
"Andrew Cooke" <andrew@acooke.org> wrote in message
news: aef33705.0212180748.5d8f800 @ posting.google.com ...
> Hi,
>
> Er der nogen enkle og billige metoder til at reducere / forvaltningen bremse fade løbet (forsigtige)
> Downhills? Enhver kørestil (bortset fra ikke bremser) bedre end den anden? Nogle slags pad, som
> Kunne være bedre end den anden?
Ja, men hvis din trædepuder er gamle, bare at få nye kan hjælpe, eller måske bare slibe ulige en smule
gamle gummi. Hvis det ikke gør det, så prøv laks-farvede Kool-Stopper (god bremse, men tendens til at være
støjende i V-type bremser).
Hvis det ikke virker, skifte til en skivebremser foran.
David
"David" <emrich.doesn'tlikespam@bigfoot.extrastuff.com> wrote in message
news: 6y1M9.723 $ UE3.60420254 @ newssvr13.news.prodigy.com ...
>
> "Andrew Cooke" <andrew@acooke.org> wrote in message
news: aef33705.0212180748.5d8f800 @ posting.google.com ...
>> Hi,
>>
>> Er der nogen enkle og billige metoder til at reducere / forvaltningen bremse fade løbet (forsigtige)
>> Downhills? Enhver kørestil (bortset fra ikke bremser) bedre end den anden? Nogle slags pad, som
>> Kan være bedre end den anden?
>
> Ja, men hvis din trædepuder er gamle, bare få nye kan hjælpe, eller måske bare slibe ulige en smule
> Af gamle gummi. Hvis det ikke gør det, prøv det
laks-farvet
> Kool-Stopper (god bremse, men tendens til at være støjende i V-type bremser).
>
> Hvis det ikke virker, skifte til en skivebremser foran.
>
> David
>
Som andre har foreslået, holde puder rene ved forsigtigt at slibe eller ansøgning dem. Jeg foreslår at rense
bremsning overflade fælge samt. Scotch puder og lidt vand fungerer godt. Når du tager
dæk ud for at kontrollere dine hjul, kan du også omhyggeligt bruge nogle Acetone at rengøre bremsesystemet
overflader. Vær især forsigtig med acetone, da det er meget svingende, brandfarlige, og kan
opløse gummiprodukter som rør og dæk.
David Ornee, Western Springs, IL
news: aef33705.0212190349.43ca4e2 @ posting.google.com ...
> Tak for alle forslagene. Folk har nævnt:
>
> - Slibning / rengøring pads
> - Rengøring fælge
> - Udskiftning calipre
> - Udskiftning af bremseklodser
> - Kom godt i skiver
>
> Men jeg er ikke klart, hvordan de fleste af disse kommer til at løse mit problem. Bremserne er fine
> Normalt - det er kun når jeg er på en lang, langsom ned ad bakke, at de bliver mindre og mindre lydhør.
> Så jeg er ikke sikker på, hvordan rengøring puder eller fælge ville ændre dette (og med alle de støv her tror jeg
> Jeg sanding pads, hver gang jeg bruger dem). Også, kan jeg ikke se, hvordan calipre nedbøjning vil påvirke
> Bremsning (never mind, hvordan det kan kun blive et problem, når fælgene er varme) - helt sikkert den kraft
> Mellem PAD og fælg er den samme, uanset om calipre flex et parti eller en lille (den eneste forskel jeg
> Kan se, er, at hvis de flex mere, de håndtag bevæge sig mere for den samme mængde kraft, zo du
> Kan, med meget Flexy calipre, løbe ud af bevægelse).
>
> Jeg forsøger ikke at være utaknemmelig - jeg ønsker blot at tænke tingene igennem for at undgå at gå på en
> Wild-blålys.
>
> Thanks, Andrew
>
> Andrew@acooke.org (Andrew Cooke) skrev i en meddelelse
news: <aef33705.0212180748.5d8f800@posting.google.com> ...
>> Hi,
>>
>> Er der nogen enkle og billige metoder til at reducere / forvaltningen bremse fade løbet (forsigtige)
>> Downhills? Enhver kørestil (bortset fra ikke bremser) bedre end den anden? Nogle slags pad, som
>>
>> Jeg har en Raleigh M50. Letmetalfælge (sort eloxeret med fælge jorden tilbage til sølv). Tekpro
>> Bremser. Jeg er klar over dette ikke er den mest sofistikerede cykel i verden, men det er hvad jeg har fået
>> (Faktisk, for den pris, tror jeg det er ret godt - men jeg har ingen erfaring med noget
>> Amatør). Jeg er slet ikke interesseret (penge, udseende og en mistanke om noget nyt / lyst) for at få
>> Skivebremser.
>>
>> Thanks, Andrew
>>
>> PS Da jeg sidst kørte off-road, måske 6 eller 7 år siden, kan jeg ikke huske dette problem. Det var
>> På en tilsvarende kvalitet cykel - og dermed min spekulerer på, om der er noget "indlysende", der kunne
>> Hjælp. I begge tilfælde er jeg i tørre, støvede land (Chile, S Amerika).
Det er, hvad jeg gerne se; forsvarlig argumentation på RBT, ikke en hyppig forekomst. Det eneste forslag
der kan helbrede din bremse fade er dem, der tage fat på problemet, nemlig: din nuværende friktion
materiale har en friktionskoefficient der er acceptabelt når det er koldt, men for lav når den er varm. Af
forslag lagt frem, at ændre bremseklodser eller ændre både puden og bremsesystemet overflade (dvs.
skifte til diske) både har mulighed for at løse problemet. Da du ikke vil diske,
Dette efterlader ændre puder. Wikipedia anbefalinger af sugekopper, som enten har en højere
friktionskoefficient end din nuværende dem ved høje temperaturer, eller som er designet med
bedre varmeafledning i betragtning, således at puder ophold køligere. Selvfølgelig er dette problem en
diske blev indført for at løse, og de gør det meget godt, så hvis du virkelig ønsker det bedste nedad
bremse du nødt til at overvinde din Luddite tendenser.
news: aef33705.0212190349.43ca4e2 @ posting.google.com ...
>
> - Rengøring fælge
> - Udskiftning calipre
> - Kom godt i skiver
>
> Men jeg er ikke klart, hvordan de fleste af disse kommer til at løse mit problem. Bremserne er fine
> Normalt - det er kun når jeg er på en lang, langsom ned ad bakke, at de bliver mindre og mindre lydhør.
Jeg havde et par forekomster af svær fade, der blev løst med bedre trædepuder. En en af de
nedkørsler (> 40MPH ned en let gruset vej) Jeg havde en mindre sammenstød, da jeg løb ud af bremser
nærmer sig et hjørne. På en 19% grad vej afstamning (samme cykel, men med road dæk), en varme-relaterede
flade (et plaster adskilt i mine forreste dæk) ledsaget af svær falmer. Jeg tror ikke, at den nye puder
vil hjælpe meget med denne del.
Jeg gør det samme ting i min cykel med en front disk uden bremse falmer.
David
Andrew Cooke skriver:
> - Rengøring fælge
> - Udskiftning calipre
> - Kom godt i skiver
Fra den beskrivelse, er disse ellers velfungerende bremser. Bremse fade kommer fra termiske
virkninger på bremseklods materiale. Ingen af de metaldele er målbart påvirket på disse temperaturer
så den eneste fornuftige forslag i ovenstående liste er "Udskiftning pads".
Det vil sige, at problemet ligger i den bremseklods materiale ... og selvfølgelig, den situation, at
forårsager høje temperatur i bremserne. Derfor får et sæt Kool-Stop Laks farvede puder. Oplysninger findes på:
http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html
Jobst Brandt <jobst.brandt@stanfordalumni.org> Palo Alto CA
I artiklen <uHpM9.55682$Ik.1699452@typhoon.sonic.net>, <jobst.brandt@stanfordalumni.org> skrev:
> Andrew Cooke skriver:
>
>> Tak for alle forslagene. Folk har nævnt:
>
>> - Slibning / rengøring pads
>> - Rengøring fælge
>> - Udskiftning calipre
>> - Udskiftning af bremseklodser
>> - Kom godt i skiver
>
>> Men jeg er ikke klart, hvordan de fleste af disse kommer til at løse mit problem. Bremserne er fine
>> Normalt - det er kun når jeg er på en lang, langsom ned ad bakke, at de bliver mindre og mindre lydhør.
>
> Fra den beskrivelse, er disse ellers velfungerende bremser. Bremse fade kommer fra
> termiske virkninger på bremseklods materiale. Ingen af de metaldele er målbart påvirket på disse
> temperaturer, så den eneste fornuftige forslag i ovenstående liste er "Udskiftning pads".
>
> Det vil sige, at problemet ligger i den bremseklods materiale ... og selvfølgelig, den situation, at
> forårsager høje temperatur i bremserne. Derfor får et sæt Kool-Stop Laks farvede puder. Oplysninger findes på:
>
> http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html
Er der nogen der har nogen erfaring med at bruge laks pads med Mavic keramiske fælge (vs ved hjælp af grønne
pads)? Er de hårdt nok til at undgå at blive spist?
"Kinky Cowboy" <kinkySPAMKILLERcowboy_uk@excite.com> skrev:
> Trædepuderne. Wikipedia anbefalinger af sugekopper, som enten har en højere friktionskoefficient end
> Din nuværende dem ved høje temperaturer, eller som er designet med bedre varmeafledning i
> Sind, således at puder ophold køligere. Selvfølgelig er dette problem en cd'er blev indført for at
> Løse, og de gør det meget godt, så hvis du virkelig ønsker det bedste styrtløb bremsen du
> Overvinde din Luddite tendenser.
Jeg har for nylig fik min første cykel skivebremser i drift (Avid Mekanisk, lager på Van Dessel Buzz
Bomb). Det synes at have forbedret bremsekraft, når puder varme op, ligesom bremserne på min
motorcykel. I modsætning til bremserne på min motorcykel, den tynde lille disken ser ud til at kæde i en ny og
anden måde, hver gang den bliver varm.
På den positive side, skal du gøre puder ikke gnide værre nu, hvor diskede forhjulet er gået alle
vaklende. : (
Chalo Colina
Den 20 december 2002 04:37:18 GMT, Alexander Grekhov "" <grekhov@wgukraine.com> skrev:
> Du kan være nødvendigt at justere din siddestilling - din vægt bør ikke være "alle på forsiden". Lavere
> din plads, glide tilbage. Rise dit cykelstyr hvis nødvendigt (skaftet / styr med mere stige).
Min første ti hastighed havde drop barer og udvidelse løftestænger for bremserne, så jeg kunne bremse fra
enten overdel eller sænker. Baghjul Liftoff sket meget lettere, når mine hænder var på
overdel. Jeg er ret sikker på at hæve barer ville ikke forbedre noget her, og kan gøre
tingene værre.
Kronks
jobst.brandt @ stanfordalumni.org skrev:
> ... Fordi aluminium fælg i kanten bremsning er den varme (energi), vask, belægning det med en
> Isolatoren er en dårlig idé, fordi det får puden til overophedning og fælgen til at køle dårligt, når det
> Varmer op.
Anonym trolde og Snipes:
Bortset fra de faktiske bremsespor var en god termisk forbindelse er påkrævet, fælge og eger
bør aluminium og sort. Black organer udstråle (og absorbere) varmen bedre end noget andet
"farve." Det er derfor, Al varmetab for elektrisk udstyr, er oftest sort. Den "Aero" fælg
er bedst, fordi det giver det største areal. Så fælge bør aero og anodiseret sort og
bør ikke have rustfrit stål snoerehullerne fordi disse ikke vil sende varme nok til
eger. Messing eller Al brystvorter bør anvendes (på grund af god varmeledning), og egerne bør
også være anodiseret sort, og de skal være skarpe med henblik på at øge arealet.
Alt dette vil bidrage til at slippe af med varmen fra bremsning. Også bør rytterne kun ride på
nat eller i overskyet betingelser, da dette vil afbøde virkningen af solens lastning på varmen
utrættende overflader.
Dette giver god mening.
Tak, Pom-Pom
On Fri, skrev 20 december 2002 02:12:14 GMT, jobst.brandt @ stanfordalumni.org:
> Paul Southworth <cnhyf-1040014800@usenet.etext.org> skriver:
>
>>> http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html
>
>> Er der nogen der har nogen erfaring med at bruge laks pads med Mavic keramiske fælge (vs ved hjælp af grønne
>> Pads)? Er de hårdt nok til at undgå at blive spist?
>
> Få keramiske særlige trædepuder. Keramisk være en isolator, det overophedet mest almindelige pad materialer.
> Fordi aluminium fælg i kanten bremsning er den varme (energi), vask, belægning det med en isolator er
> en dårlig idé, fordi det får puden til overophedning og fælgen til at køle dårligt, når det varmes op. I
> sin indsats for at forhindre fælg bære det nedbrydes termisk energi dissipation fra bremsning.
>
> Jobst Brandt <jobst.brandt@stanfordalumni.org> Palo Alto CA
FWIW jeg byggede et par hjul fra de 217 Keramik, da de først kom ud ('93? '94?), Og siden
Der var ikke sådan noget som en keramisk specifik puden på det tidspunkt, jeg brugte Scott Mathauser puder, at jeg
havde svoret ved (på?) i årevis. Hvis der er noget de var mere stille end på de fleste andre fælge ... og de
varede, og varede, og varede ..
helt ærligt om det kun fordi jeg var nødt til at skifte til den nyere puder, at jeg har lagt mærke til noget
lige hvad jeg vil kalde bremse fade
Jeg har fået at vide, at det kool-stop laks trædepuder er det samme materiale som mathausers men ingen
rundt her sælger dem ...
Anonym trolde og Snipes:
>> ... Fordi aluminium fælg i kanten bremsning er den varme (energi), vask, belægning det med en
>> Isolatoren er en dårlig idé, fordi det får puden til overophedning og fælgen til afkøling dårligt gang
>> Det varmer op.
> Bortset fra de faktiske bremsespor var en god termisk forbindelse er påkrævet, fælge og eger
> Bør aluminium og sort. Black organer udstråle (og absorbere) varmen bedre end noget andet
> "Color". Det er derfor, Al varmetab for elektrisk udstyr, er oftest sort.
Som det gamle ordsprog siger, "en smule viden kan være farlig", og her gælder det, fordi der på
temperaturer på cykel bremser, alle organer, der er "sorte organer", uanset farve, varmestråling
der i det lange infrarøde bølgelængder.
The Pomeranian skrev:
> Bortset fra de faktiske bremsespor var en god termisk forbindelse er påkrævet, fælge og eger
> Bør aluminium og sort. Black organer udstråle (og absorbere) varmen bedre end noget andet
> "Color". Det er derfor, Al varmetab for elektrisk udstyr, er oftest sort.
Bemærk, at noget, der ser sort på øjet kan ikke være en god infrarød emitter. Anodiseret
aluminium er et fremragende infrarød emitter, men sort krom er forfærdeligt.
--
terry Morse Palo Alto, CA http://www.terrymorse.com/bike/
Jon Isaacs skriver:
>> Fra den beskrivelse, er disse ellers velfungerende bremser. Bremse fade kommer fra
>> Termiske virkninger på bremseklods materiale.
>> Ingen af de metaldele er målbart påvirket ved disse temperaturer, så den eneste fornuftige
>> Forslag i ovenstående liste er "Udskiftning pads".
> Alvorlige spørgsmål:
> Jeg spekulerer på, hvor meget de særlige kendetegn ved randen påvirker temperaturen på puden, vil en rand
> Med et større areal, eller bedre varmeoverførsel hjælp i en situation som denne???
I en friktion par, er der varme, der genereres ved deformation af blødere materiale (den, der bærer og
deformerer) og i cykel fælg bremser, der er næsten udelukkende den bremseklods. Rim slid fra hårde
partikel forurening (vej-grus) i grænsefladen, de ting, der forårsager fælg slid er
undtagelse. Derfor, fordi puden er en fremragende termisk isolator, bremser varme kan slippe ud
kun når der overføres fra puden overfladen på fælgen for spredning til atmosfæren. Fra denne
Det bør være indlysende, at en isolerende kant vil medføre konventionelle puder til at smelte og slid hurtigt
mens producerer dårlig retardering.
Alt, hvad der resulterer i en hurtigere afkøling fælg er at foretrække i denne henseende, selv om nogle metoder
er upraktisk for cykling.
> Ikke alvorlige sektion:
> Anyone tænker sort eloxeret her? (<g>)
> Naturligvis kunne man altid manipulere op at sprøjte bremserne med vand fra en Camel Back, som ville
> Køler dem, men kan forårsage andre problemer med friktionskoefficient ... <g>
Dette er en del af ovennævnte spørgsmål, og ja, anodisering er en keramisk, og ja det isolerer. Men så
lang tid læsere af denne nyhedsgruppe har hørt denne diskussion ofte. Vandkølet bremserne virker, men
friktionen overflade skal være tør. Som jeg sagde, at "nogle metoder er upraktisk for cykling."
Per Löwdin skriver:
> De fælge er selvfølgelig også en vigtig faktor. Keramiske fælge falmer mindre og holder længere.
Bremse fade er indesluttet af termisk blødgøring af bremseklods materiale. Fælge ikke ændrer fysisk
egenskaber, der ligger væsentligt under glødende rød temperaturer. Keramiske fælge hæve overflade
temperaturer på puden betydeligt, hvilket medfører hurtigere falmer og slid.
Fra hvad gør man drage den konklusion, at keramiske fælge forhindre bremse falme?
jobst.brandt @ stanfordalumni.org skrev
> Som det gamle ordsprog siger, "en smule viden kan være farlig", og her gælder det, fordi der på
> Temperaturer på cykel bremser, alle organer, der er "sorte organer", uanset farve, termiske
> Stråling, som i det lange infrarøde bølgelængder.
Selv på den lange infrarøde bølgelængder, er nogle cykel dele sortere end andre. Emissivitet af
anodiseret aluminium er 0,82-0,86. Highy poleret aluminium, dog har en emissivitet på omkring 0,05,
omkring 17 gange værre end anodiseret. Selv højt oxiderede aluminium's emissivitet er kun omkring 0,25.
--
Jobst Brandt skrev:
> Terry Morse skrev:
>> Selv på den lange infrarøde bølgelængder, er nogle cykel dele sortere end andre. Emissivitet af
>> Anodiseret aluminium er 0,82-0,86. Højglanspoleret aluminium, dog har en emissivitet på omkring
>> 0,05, omkring 17 gange værre end anodiseret. Selv højt oxiderede aluminium's emissivitet er kun
>> Omkring 0,25.
>
> Det er ikke den måde, jeg husker måle udsendes energi fra en poleret og mat aluminium plade
Her er nogle reference emissivitet intervaller for nogle materialer:
http://www.electro-optical.com/bb_rad/emissivity/matlemisivty.htm
> Selv om sort eloxeret var en bedre emitter, kan jeg ikke se, at mekaniske holdbarhed grunde,
> Aluminium bør anodiseret.
Hvis holdbarhed er et emne, et meget tyndt anodiseret belægning er nok til at rejse aluminium's emissivitet til at
over 0,8. Farven betyder ikke noget. Jeg tvivler på tynd anodisering har stor indflydelse på holdbarhed, da
revner i den tynde overflade er for små til at udbrede. Hvis anodisering er ikke muligt, et tyndt lag gel
kan producere 0,7 eller højere. Men gel pels er ikke så holdbare som anodisering.
Tilbage, da jeg lavede rumfart varmeoverførsel arbejde, målt emissivities var altid lavere end
de offentliggjorte tal med så meget som 10%. Dette rodet op afkøling modeller, indtil vi begyndte at bruge
de mere konservative numre.
---
"terry Morse" <tmorse@spamcop.net> wrote in message
news: 1d7ea2f8.0212221856.120d4768 @ posting.google.com ...
> Terry Morse skrev:
>
> Ups. Gøre at "klar lak", ikke "gel coat". Jeg må have tænkt på sejlsport, da jeg skrev
> Det. Klare lakker til cykler, gel frakker til både.
> --
Jeg vidste ikke, at mange penge eksisteret i et sted længere. Abike OG en båd!! Jeg agast mod nogens
der har den, hvor-med-alle til at have begge disse hobbyer. Jeg er også bare sjov og meget jaloux.
Mike
vBulletin, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by
vBSEO 3.3.0