Pda

View Full Version: Jarrujen kulumista (MTB)

Andrew'na Cooken

Hei,

Onko olemassa mitään yksinkertaisia, edullisia tapoja vähentää / toimitusjohtaja jarrujen kulumista aikana (varovainen) downhills?
Kaikki ajotyylin (paitsi ei jarrutus) on parempi kuin toinen? Jonkinlaisen jarrupalojen että on ehkä parempi
kuin toinen?

Olen Raleigh M50. Kevytmetallivanteet (musta anodisoitu kanssa vanteet maahan takaisin hopea). Tekpro
jarrut. Ymmärrän, ettei tämä ole kaikkein hienostunut pyörä maailmassa, mutta se mitä olen saanut
(itse asiassa, että hinta, mielestäni se on melko hyvä - mutta minulla ei ole kokemusta mistään harrastaja).
En ole lainkaan kiinnostunut (raha, ulkonäkö ja epäillä mitään uutta / fancy) saada levyjarrut.

Thanks, Andrew

PS Kun olen viimeksi pyöräilin off-road, ehkä 6 tai 7 vuotta sitten, enkä muista tätä ongelmaa. Tämä oli
samanlaatuisia pyörä - Siksi olen ihme, jos siinä on jotain "ilmeinen", jotka voisivat auttaa. Molemmissa
tapauksissa Olen kuivassa, pölyisessä maan (Chile, S-Amerikka).

Teppo

"Andrew Cooke" <andrew@acooke.org> wrote in message
Uutiset: aef33705.0212180748.5d8f800 @ posting.google.com ...
> Hi,
>
> Onko olemassa mitään yksinkertaisia, edullisia tapoja vähentää / toimitusjohtaja jarrujen kulumista aikana (varovainen)
> Downhills? Kaikki ajotyylin (paitsi ei jarrutus) on parempi kuin toinen? Jonkinlaisen PAD että
> Saattaa olla parempi kuin toinen?

Kyllä, mutta jos tyynyt ovat vanhoja, vain saada uusia voisi auttaa, tai ehkä juuri hiominen outoa hieman
vanha kumi. Jos tämä ei tee sitä, kokeile lohenvärinen Kool-Pysäkit (hyvä jarrujen, mutta yleensä
noisy V-tyypin jarrut).

Jos tämä ei toimi, vaihda levyjarru edessä.

Teppo

David Ornee

"David" <emrich.doesn'tlikespam@bigfoot.extrastuff.com> wrote in message
news: 6y1M9.723 $ UE3.60420254 @ newssvr13.news.prodigy.com ...
>
> "Andrew Cooke" <andrew@acooke.org> wrote in message
Uutiset: aef33705.0212180748.5d8f800 @ posting.google.com ...
>> Hi,
>
>> Onko olemassa mitään yksinkertaisia, edullisia tapoja vähentää / toimitusjohtaja jarrujen kulumista aikana (varovainen)
>> Downhills? Kaikki ajotyylin (paitsi ei jarrutus) on parempi kuin toinen? Jonkinlaisen PAD että
>> Saattaa olla parempi kuin toinen?
>
> Kyllä, mutta jos tyynyt ovat vanhoja, vain saada uusia voisi auttaa, tai ehkä juuri hiominen outoa vähän
> Vanhoja kumia. Jos tämä ei tee sitä, kokeile
lohenvärinen
> Kool-Pysäkit (hyvä jarrujen, mutta yleensä äänekäs V-tyypin jarrut).
>
> Jos tämä ei toimi, vaihda levyjarru edessä.
>
> David
>
Kuten muut ehdottivat, pitää tyynyt puhtaan huolellisesti hiomalla tai hakemisesta niitä. Ehdotan siivous
jarrutus pinta vanteiden samoin. Scotch tyynyt ja vähän vettä toimii hyvin. Kun otat
renkaat pois tarkistaa pyörät, voit myös huolellisesti käyttää joitakin Asetoni puhdistukseen jarrutus
pintoja. Ole erityisen varovainen asetonilla, koska se on erittäin epävakaa, palavat, ja voi
liuottaa kumia tuotteet, kuten putket ja renkaat.

David Ornee, Western Springs, IL

Kinky Cowboy

Uutiset: aef33705.0212190349.43ca4e2 @ posting.google.com ...
> Kiitos kaikille ehdotuksista. Ihmiset ovat maininneet:
>
> - Hionta / puhdistus tyynyjä
> - Siivous Vanteet
> - Korvaaminen Työntömitat
> - Korvaaminen tyynyt
> - Getting levyt
>
> Kuitenkin, en ole selvää, miten useimmat näistä aiotaan ratkaista minun arvoitus. Jarrut ovat hienoja
> Yleensä - se on vain, kun olen pitkään, hitaasti alas, että ne ovat vähemmän reagoiva.
> Joten en ole varma, miten puhdistus ja vanteet voisi muuttaa tätä (ja kaikki pöly täällä mielestäni
> I'm hiominen jarrupalat joka kerta, kun käytän niitä). Lisäksi en ymmärrä, miten calipers taipumista aikoo vaikuttaa
> Jarrutus (puhumattakaan siitä, miten se voi tulla ongelma, kun vanteet on kuuma) - varmasti voima
> Välillä pad ja RIM on sama, onko työntömitat flex paljon tai vähän (ainoa ero I
> Voi nähdä, että jos he flex enemmän, keinoista liikkua enemmän saman verran voimaa, zo sinulle
> Voisi hyvin flexy Työntömitat, loppuu liikkuvuus).
>
> En halua olla kiittämätön - Haluan ajatella asioita läpi, jotta käynnissä
> Villin Goose chase.
>
> Thanks, Andrew
>
> Andrew@acooke.org (Andrew Cooke) wrote in message
news: <aef33705.0212180748.5d8f800@posting.google.com> ...
>> Hi,
>
>> Onko olemassa mitään yksinkertaisia, edullisia tapoja vähentää / toimitusjohtaja jarrujen kulumista aikana (varovainen)
>> Downhills? Kaikki ajotyylin (paitsi ei jarrutus) on parempi kuin toinen? Jonkinlaisen PAD että
>
>> Olen Raleigh M50. Kevytmetallivanteet (musta anodisoitu kanssa vanteet maahan takaisin hopea). Tekpro
>> Jarrut. Ymmärrän, ettei tämä ole kaikkein hienostunut pyörä maailmassa, mutta se mitä olen saanut
>> (Itse asiassa, että hinta, mielestäni se on melko hyvä - mutta minulla ei ole kokemusta mistään
>> Harrastaja). En ole lainkaan kiinnostunut (raha, ulkonäkö ja epäillä mitään uutta / fancy) saada
>> Levyjarrut.
>
>> Thanks, Andrew
>
>> PS Kun olen viimeksi pyöräilin off-road, ehkä 6 tai 7 vuotta sitten, enkä muista tätä ongelmaa. Se oli
>> On samanlainen laatu pyörä - siis minun ihme, jos siinä on jotain "ilmeinen", joka
>> Help. Molemmissa tapauksissa olen kuivassa, pölyisessä maan (Chile, S-Amerikka).

Se, mitä haluan nähdä, hyvä perusteluihin RBT, eikä toistuvan. Vain ehdotuksia
jotka voivat parantaa oman jarrujen kulumista ovat ne, jotka ongelman, eli: nykyinen kitka
materiaali on kitkakerroin, joka on hyväksyttävää, kun kylmä, mutta liian vähän kuumana. Ja
ehdotukset ojensi, muuttuvat jarrupalat tai muuttamalla sekä alustan ja jarrujen pinta (esim.
siirtyminen levyt) molemmilla on mahdollisuus ongelman. Koska et halua levyjä,
Tämä jättää muuttamatta tyynyt. Etsi suositukset tyynyjä, jotka joko ovat korkeammat
kitkakerroin kuin mitä nykyiset korkeissa lämpötiloissa tai jotka on suunniteltu
paremmin lämmöntuotto huomioon siten, että tyynyjä oleskelun jäähdytin. Tietenkin tämä ongelma on se,
levyt otettiin ratkaista, ja he tekevät sen varsin hyvin, joten jos todella haluat parasta alamäkeen
jarru sinun täytyy voittaa oman Luddiitit suuntauksia.

Teppo

Uutiset: aef33705.0212190349.43ca4e2 @ posting.google.com ...
>
> - Siivous Vanteet
> - Korvaaminen tyynyt
> - Getting levyt
>
> Kuitenkin, en ole selvää, miten useimmat näistä aiotaan ratkaista minun arvoitus. Jarrut ovat hienoja
> Yleensä - se on vain, kun olen pitkään, hitaasti alas, että ne ovat vähemmän reagoiva.

Minulla oli pari Vaikeita Fade, jotka ovat ratkaistavissa paremmin jarrupalat. Eräs toinen
laskujen (> 40MPH alas kevyesti somerolla peitetty tie) Minulla oli pieni kaatuu kun loppui jarrujen
lähestyy nurkkaan. Päivänä 19% luokan tien syntyperää (sama pyörä, mutta tie renkaat), Heat liittyvä
litteä (patch erotettu minun edessä rengas) mukana vaikea häivyttää. En usko, että uudet tyynyt
ei auta paljoakaan, että osaa.

En samaa tavaraa minun pyörä edessä levy, jolla ei ole jarrujen kulumista.

Teppo

Jobst Brandt

Andrew Cooke kirjoittaa:

> - Siivous Vanteet
> - Korvaaminen tyynyt
> - Getting levyt

Alkaen kuvaus, nämä ovat muuten hyvin toimivat jarrut. Jarrujen kulumista tulee lämpö
vaikutukset JARRUPALOJEN materiaalia. Yksikään metalliosat ovat mitattavasti vaikuttaa näissä lämpötiloissa
joten ainoa järkevä ehdotus edellä olevassa luettelossa on "vaihtaminen Pads".

Toisin sanoen, ongelma on JARRUPALOJEN materiaali ... ja tietenkin tilanne
aiheuttaa suuria jarrujen lämpötila. Siksi Hanki Kool-Stop Lohi värinen jarrupalat. Lisätietoja osoitteessa:

http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html

Jobst Brandt <jobst.brandt@stanfordalumni.org> Palo Alto, Kalifornia

Paul Southworth

In article <uHpM9.55682$Ik.1699452@typhoon.sonic.net>, <jobst.brandt@stanfordalumni.org> kirjoitti:
> Andrew Cooke kirjoittaa:
>
>> Kiitos kaikille ehdotuksista. Ihmiset ovat maininneet:
>
>> - Hionta / puhdistus tyynyjä
>> - Siivous Vanteet
>> - Korvaaminen Työntömitat
>> - Korvaaminen tyynyt
>> - Getting levyt
>
>> Kuitenkin, en ole selvää, miten useimmat näistä aiotaan ratkaista minun arvoitus. Jarrut ovat hienoja
>> Yleensä - se on vain, kun olen pitkään, hitaasti alas, että ne ovat vähemmän reagoiva.
>
> From kuvaus, nämä ovat muuten hyvin toimivat jarrut. Jarrujen kulumista tulee
> Thermal vaikutukset JARRUPALOJEN materiaalia. Yksikään metalliosat mitattavasti vaikuttaa näihin
> lämpötilat joten ainoa järkevä ehdotus edellä olevassa luettelossa on "vaihtaminen Pads".
>
> Eli, ongelma on JARRUPALOJEN materiaali ... ja tietenkin tilanne
> aiheuttaa suuria jarru lämpötiloissa. Siksi Hanki Kool-Stop Lohi värinen jarrupalat. Lisätietoja osoitteessa:
>
> http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html

Onko kellään mitään kokemusta käytetään lohi tyynyjä ja Mavic keraamiset vanteet (vs. käyttämällä vihreää
päkiät)? Ovatko ne riittävän vaikea välttää saada syödä?

Bluto

"Kinky Cowboy" <kinkySPAMKILLERcowboy_uk@excite.com> wrote:

> Jarrupalat. Etsi suositukset tyynyjä, jotka joko on suurempi kitkakerroin kuin
> Your nykyiset korkeissa lämpötiloissa tai jotka on suunniteltu paremmin lämmöntuotto on
> Mielessä, niin että tyynyjä oleskelun jäähdytin. Tietenkin tämä ongelma on se, levyt otettiin käyttöön
> Ratkaista, ja he tekevät sen varsin hyvin, joten jos todella haluat parasta alamäkeen jarru sinun
> Voittaa your Luddiitit suuntauksia.

Olen äskettäin sain ensimmäisen polkupyörän levyjarru käytössä (Avid mekaaniset, varastossa Van Dessel Buzz
Bomb). Se näyttää parantuneen jarruvoiman kun jarrupalat lämpenevät, kuten jarrut minun
moottoripyörä. Toisin jarrut minun moottoripyörä, ohut pieni levy näyttää loimi on uusi ja
eri tavalla aina kun se kuumenee.

Hyvänä puolena, tyynyt eivät hankaa mitään pahempaa nyt kuperasta etupyörä on mennyt kaikki
huojuva. (

Chalo Colina

Kronk

Annettu 20 joulukuu 2002 04:37:18 GMT, "Alexander Grekhov" <grekhov@wgukraine.com> wrote:

> Saatat joutua muuttamaan ajoasento - painosi pitäisi olla "kaikki edessä". Alhaisemmat
> paikkasi, dia takaisin. Rise your ohjaustankoa tarvittaessa (varren / ohjaustanko enemmän nousu).

Ensimmäinen kymmenen nopeus oli pudota baareja ja laajennus kantavia voimia jarruja, jotta voisin jarrun
joko päälliset tai laskee. Takapyörän laukaisuun tapahtunut paljon helpompaa, kun käteni olivat
päälliset. Olen melko varma, nostaa baareissa ei paranna mitään täällä, ja saattaa tehdä
pahemmaksi.

Kronk

Pomeranian

jobst.brandt @ stanfordalumni.org wrote:

> ... Koska alumiini vanteen ja RIM jarrutus on lämpö (energia) pesuallas, pinnoite sen
> Eriste on huono idea, koska se aiheuttaa PAD ylikuumentua ja vanteen jäähtyä huonosti, kun se
> Lämpenee.

Nimetön peikot ja Snipes:

Sen lisäksi todellinen jarru kappale oli hyvä lämpö-yhteys tarvitaan, ja puolat
on alumiinia ja mustaa. Black elinten säteillä (ja imevät) lämpöä paremmin kuin mikään muu
"väri." Siksi Al Heatsinks sähkölaitteita on useimmiten musta. "Aero" vanne
on paras, koska se tarjoaa suurimman pinta-ala. Joten vanteet olisi Aero ja anodisoitu musta ja
pitäisi olla ruostumatonta terästä sirkkoja, koska nämä eivät välitä lämpöä riittävästi
pinnoihin. Messinki-tai Al nännejä tulisi käyttää (koska hyvän lämmön johtuminen) ja pinnat on
myös eloksoitu musta ja ne olisi pyörittämään varten pinta-alan lisäämiseen.
Kaikki tämä auttaa pääsemään eroon tuotettua lämpöä jarrutus. Lisäksi ratsastajat vain ratsastaa at
yöllä tai pilvinen olosuhteissa, koska se lieventää vaikutusta auringon lastattiin lämpö
vaimentavia pinnat.

Tätä erittäin järkevää.

Thanks, Pom-Pom

Ajames54

Pe, 20 Joulukuu 2002 02:12:14 GMT, jobst.brandt @ stanfordalumni.org wrote:

> Paul Southworth <cnhyf-1040014800@usenet.etext.org> kirjoittaa:
>
>>> http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html
>
>> Onko kellään mitään kokemusta käytetään lohi tyynyjä ja Mavic keraamiset vanteet (vs. käyttämällä vihreää
>> Renkaat)? Ovatko ne riittävän vaikea välttää saada syödä?
>
> Hae keraamiset erityisiä jarrupalat. Keraamiset on eriste, se ylikuumenee yleisin PAD materiaaleja.
> Koska alumiini vanteen ja RIM jarrutus on lämpö (energia) pesuallas, pinnoite se eriste on
> huono idea, koska se aiheuttaa PAD ylikuumentua ja vanteen jäähtyä huonosti, kun se lämpenee. Sisällä
> pyrkimyksiään estää vanteeseen kuluu se hajoaa lämpöenergiaa dissipation from jarrutus.
>
> Jobst Brandt <jobst.brandt@stanfordalumni.org> Palo Alto, Kalifornia

FWIW Rakensin pari pyörät 217 Keramiikka kun ne tulivat ulos ('93? '94?) Ja koska
ei ollut sellaista asiaa kuin keraamiset erityisen astella aikaan käytin Scott Mathauser tyynyt, että olen
oli vannoa (at?) jo vuosia. Jos jotain ne hiljaisempi kuin useimmat muut vanteet ... ja ne
kesti ja kesti ja kesti ..

rehellisesti, vaikka se on vain, koska minun täytyi vaihtaa uudempaan tyynyt, että olen huomannut mitään
kuten kutsuisin jarrujen kulumista

Minulle on kerrottu, että Kool-stop lohta tyynyt ovat samaa materiaalia kuin mathausers mutta kukaan ei
täällä myy niitä ...

Jobst Brandt

Nimetön peikot ja Snipes:

>> ... Koska alumiini vanteen ja RIM jarrutus on lämpö (energia) pesuallas, pinnoite sen
>> Eriste on huono idea, koska se aiheuttaa PAD ylikuumentua ja vanteen jäähtyä huonosti kerran
>> Se lämpenee.

> Sen lisäksi todellinen jarrun kappale oli hyvä lämpö-yhteys tarvitaan, ja puolat
> On alumiinia ja musta. Black elinten säteillä (ja imevät) lämpöä paremmin kuin mikään muu
> "Väri." Siksi Al Heatsinks sähkölaitteita on useimmiten musta.

Kuten vanha sanonta kuuluu, "vähän tietoa voi olla vaarallista" ja pätee täällä, koska on
lämpötiloissa polkupyörän jarrut, kaikki elimet ovat "mustia elimiä" riippumatta väri, lämpösäteily
on pitkällä infrapuna-aallonpituusalueella.

Froteeneulokset Morse

Pomeranian kirjoitti:

> Sen lisäksi todellinen jarrun kappale oli hyvä lämpö-yhteys tarvitaan, ja puolat
> On alumiinia ja musta. Black elinten säteillä (ja imevät) lämpöä paremmin kuin mikään muu
> "Väri." Siksi Al Heatsinks sähkölaitteita on useimmiten musta.

Huomaa, että mikä näyttää mustan silmän ei voi olla hyvä infrapuna päästölähde. Anodisoidut
Alumiini on erinomainen infrapuna aiheuttaja, mutta musta kromi on kauheaa.
--
Terry Morse Palo Alto, CA http://www.terrymorse.com/bike/

Jobst Brandt

Jon Isaacs kirjoittaa:

>> From kuvaus, nämä ovat muuten hyvin toimivat jarrut. Jarrujen kulumista tulee
>> Thermal vaikutuksia JARRUPALOJEN materiaalia.

>> Yksikään metalliosat ovat mitattavasti vaikuttaa näissä lämpötiloissa, joten ainoa järkevä
> Ehdotusta edellä olevassa luettelossa on "vaihtaminen Pads".

> Vakava kysymys:

> Ihmettelen, miten paljon ominaisuuksia vanteen vaikuttaa lämpötilan pad, olisi vanteen
> Ja suuremman pinta-ala tai parempi lämmönsiirto apua tällaisessa tilanteessa???

Kun kitka pari, lämpö syntyy epämuodostunut pehmeämpää materiaalia (joka kuluu ja
muotoaan) ja polkupyörän Vannejarruille, joka on lähes kokonaan JARRUPALOJEN. RIM käyttää kovia
hiukkasten saastuminen (tie grit) ja käyttöliittymä, tavaraa, joka aiheuttaa vanteen kulumista on
poikkeus. Siksi, koska pad on erinomainen terminen eriste, jarrutus lämpö voi paeta
vain, kun lähettää sen alusta pinnan vanteeseen ja hajoaminen ilmakehään. Tältä
On selvää, että eristävä RIM aiheuttaa tavanomaista tyynyjä sulattaa ja käyttää nopeasti
tuottamalla huono jälkeenjääneisyys.

Kaikki, mikä johtaa entistä jäähdytettävä nopeasti RIM on parempi tässä suhteessa, vaikka joitakin menetelmiä
ovat epäkäytännöllisiä ja pyöräily.

> Ei vakavia jakso:

> Anyone ajattelu musta anodisoitu täällä? (<g>)

> Tietysti voisi aina kyhätä suihkuttamaan jarrut vedellä Camel Back, että olisi
> Jäähdyttää niitä, mutta ne saattavat aiheuttaa muita ongelmia kitkakerroin ... <g>

Tämä on osa edellä mainittua asiaa, ja kyllä, anodisointi on keraaminen, ja kyllä se eristää. Mutta
pitkään lukijat tämän uutisryhmän ovat kuulleet tässä keskustelussa usein. Vesijäähdytteisiä jarrut toimivat, mutta
kitkapinta on oltava kuiva. Kuten sanoin, "jotkut menetelmät ovat epäkäytännöllisiä ja pyöräily."

Jobst Brandt

: Per Löwdin kirjoittaa:

> Vanteet ovat tietysti myös tärkeä tekijä. Keraamisten Vanteet häivyttää vähemmän ja kestävät kauemmin.

Jarrujen kulumista on cased lämpö pehmeneminen JARRUPALOJEN materiaalia. Vanteet eivät muuta fyysistä
ominaisuudet huomattavasti alle hehkuvan punainen lämpötiloissa. Keraamiset vanteet nostaa pintaan
lämpötila pad huomattavasti, mikä aiheuttaa nopeammin haalistua ja kulumista.

Siitä, mitä aiotte tehdä sen johtopäätöksen, että keraaminen vanteet estää jarrujen kulumista?

Froteeneulokset Morse

jobst.brandt @ stanfordalumni.org wrote

> Kuten vanha sanonta kuuluu, "vähän tietoa voi olla vaarallista" ja pätee täällä, koska on
> Lämpötiloissa polkupyörän jarrut, kaikki elimet ovat "mustia elimiä" riippumatta väri, lämpö
> Säteily on pitkällä infrapuna-aallonpituusalueella.

Jo pitkään infrapuna-aallonpituuksilla, jotkut pyörän osat ovat samankaltaisia tuotteita kuin toiset. Emissiivisyys ja
anodisoitua alumiinia on 0,82-0,86. Highy kiillotettu alumiini, kuitenkin on emissiivisyys on noin 0,05,
noin 17 kertaa pahempi kuin anodisoitu. Jopa hyvin hapettunut alumiini n emissiivisyys on vain noin 0,25.
--

Froteeneulokset Morse

Jobst Brandt kirjoitti:

> Terry Morse kirjoitti:
>> Jo pitkään infrapuna-aallonpituuksilla, jotkut pyörän osat ovat samankaltaisia tuotteita kuin toiset. Emissiivisyys ja
>> Anodisoitua alumiinia on 0.82-0.86. Hyvin kiillotettua alumiinia, mutta on emissiivisyys on noin
>> 0,05, noin 17 kertaa pahempi kuin anodisoitu. Jopa hyvin hapettunut alumiini n emissiivisyys on vain
>> Noin 0,25.
>
> Tämä ei ole niin muistutan mitata vapautuu energiaa hiottu ja matta alumiinilevyn

Seuraavassa on joitakin viittauksia emissiivisyys vaihtelee joitakin materiaaleja:

http://www.electro-optical.com/bb_rad/emissivity/matlemisivty.htm

> Vaikka musta anodisoitu oli parempi aiheuttaja, en näe, että mekaanisen kestävyyden vuoksi,
> Alumiini on anodisoitu.

Jos kestävyys on ongelma, hyvin ohut anodisoitu pinnoite ei riitä nostamaan alumiini n emissiivisyys on
yli 0,8. Väri ei ole väliä. Epäilen ohut anodisointi on paljon vaikutusta kestävyyteen, koska
halkeamia ohut pinta ovat liian pieniä levittää. Jos anodisointi ei ole mahdollista, ohut geeli takki
voi tuottaa 0,7 tai korkeampi. Kuitenkin geeli takit eivät ole yhtä kestäviä kuin anodisointi.

Takaisin, kun olin tekemässä ilmailu lämmönsiirto työtä mitattuna emissivities oli aina pienempi kuin
julkaistut luvut jopa 10%. Tämä sekaisin jäähdytys malleja, ennen kuin aloimme käyttää
konservatiivisempi numerot.
---

Michael Blake

"Terry Morse" <tmorse@spamcop.net> wrote in message
Uutiset: 1d7ea2f8.0212221856.120d4768 @ posting.google.com ...
> Terry Morse kirjoitti:
>
> Oho. Varmista, että "kirkaslakka", ei "gel coat". Minun on ajatellut purjehdus, kun olen kirjoittanut
> Että. Vapaa takit polkupyörille, geeli takit veneisiin.
> --

En tiennyt, että paljon rahaa oli yhdellä paikalla enää. Abike ja vene!! Olen agast kenenkään
että on jos-on-kaikki on molempien harrastuksia. Olen myös vain leikkiä ja hyvin mustasukkainen.

Mike

Bulgarian Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Italian Japanese Korean Norwegian Polish Portuguese Spanish Swedish