PDA

Brake fade (MTB)

Se full versjon: Brake fade (MTB)

Andrew Cooke

Hei,

Er er det noen enkle, rimelige måter å redusere / administrerende brake fade under (forsiktig) bakker?
Enhver kjørestil (bortsett fra ikke oppbremsing) bedre enn en annen? En slags pute som kan bli bedre
enn en annen?

Jeg har en Raleigh M50. Lettmetallfelger (svart eloksert med felger bakken tilbake til sølv). Tekpro
bremser. Jeg innser at dette ikke er den mest sofistikerte sykkel i verden, men det er hva jeg har
(faktisk, for prisen, tror jeg det er ganske bra - men jeg har ingen erfaring med noe mer avansert).
I'm not at all ivrig (penger, utseende og en mistanke om noe nytt / fancy) for å få skivebremser.

Takk, Andrew

PS Når jeg sist syklet offroad-, kanskje 6 eller 7 år siden, jeg husker ikke dette problemet. Det var på en
tilsvarende kvalitet sykkel - dermed min lurte på om det er noe "opplagt" som kan hjelpe. I begge
tilfeller Jeg er i tørre, støvete land (Chile, S-Amerika).

David

"Andrew Cooke" <andrew@acooke.org> skrev i melding
nyheter: aef33705.0212180748.5d8f800 @ posting.google.com ...
> Hei,
>
> Er er det noen enkle, rimelige måter å redusere / administrerende brake fade under (forsiktig)
> Bakker? Enhver kjørestil (bortsett fra ikke oppbremsing) bedre enn en annen? En slags pute som
> Kan være bedre enn en annen?

Ja, men hvis putene er gamle, bare få nye kan hjelpe, eller kanskje bare sliper odde litt
gammel gummi. Hvis det ikke gjør det, kan du prøve laks-farget Kool-Stopper (god bremsing, men pleier å være
støyende i V-type bremser).

Hvis det ikke virker, bytt til en skivebrems foran.

David

David Ornee

"David" <emrich.doesn'tlikespam@bigfoot.extrastuff.com> skrev i melding
nyheter: 6y1M9.723 $ UE3.60420254 @ newssvr13.news.prodigy.com ...
>
> "Andrew Cooke" <andrew@acooke.org> skrev i melding
nyheter: aef33705.0212180748.5d8f800 @ posting.google.com ...
>> Hei,
>>
>> Er det finnes noen enkle, rimelige måter å redusere / administrerende brake fade under (forsiktig)
>> Bakker? Enhver kjørestil (bortsett fra ikke oppbremsing) bedre enn en annen? En slags pute som
>> Kan være bedre enn en annen?
>
> Ja, men hvis putene er gamle, bare få nye kan hjelpe, eller kanskje bare sliper ulike litt
> Gamle gummi. Hvis det ikke gjør det, prøv
laks-colored
> Kool-Stopper (god bremsing, men har en tendens til å være støyende i V-type bremser).
>
> Hvis det ikke virker, bytt til et skivebrems foran.
>
> David
>
Som andre foreslo, holde putene ren ved forsiktig sliping eller arkivering dem. Jeg foreslår å rense
oppbremsing overflaten av felger også. Scotch pads og litt vann fungerer godt. Når du tar
dekk av for å sjekke hjulene, kan du også nøye bruke litt aceton for å rengjøre oppbremsing
overflater. Vær spesielt forsiktig med aceton, som det er ekstremt volatil, brannfarlige, og kan
oppløse gummiprodukter som slanger og dekk.

David Ornee, Western Springs, IL

Kinky Cowboy

nyheter: aef33705.0212190349.43ca4e2 @ posting.google.com ...
> Takk for alle forslag. Folk har nevnt:
>
> - Sliping / rengjøring pads
> - Rengjøring felger
> - Skifte calipers
> - Skifte pads
> - Komme plater
>
> Jeg er imidlertid ikke klart hvordan de fleste av disse kommer til å løse mitt problem. Bremsene er fine
> Normalt - det er bare når jeg er på en lang, langsom downhill at de blir mindre og mindre responsive.
> Så jeg er ikke sikker på hvordan rengjøring pads eller felger ville endre denne (og med alt støvet her tror jeg
> Jeg sliping pads hver gang jeg bruker dem). Dessuten ser jeg ikke hvordan calipers bøye kommer til å påvirke
> Bremsing (never mind hvordan det kan bare bli et problem når felger er varmt) - sikkert kraften
> Mellom pad og kant er den samme, enten calipers flex mye eller litt (den eneste forskjellen jeg
> Kan se, er at hvis de flex mer, hendlene flytte mer for samme mengde kraft, zo du
> Kunne, med svært flexy calipers, kjører ut av bevegelse).
>
> Jeg prøver å være utakknemlig - Jeg vil bare tenke ting igjennom å unngå å gå på en
> Vill-goose chase.
>
> Takk, Andrew
>
> Andrew@acooke.org (Andrew Cooke) skrev i melding
nyheter: <aef33705.0212180748.5d8f800@posting.google.com> ...
>> Hei,
>>
>> Er det finnes noen enkle, rimelige måter å redusere / administrerende brake fade under (forsiktig)
>> Bakker? Enhver kjørestil (bortsett fra ikke oppbremsing) bedre enn en annen? En slags pute som
>>
>> Jeg har en Raleigh M50. Lettmetallfelger (svart eloksert med felger bakken tilbake til sølv). Tekpro
>> Bremser. Jeg innser at dette ikke er den mest sofistikerte sykkel i verden, men det er hva jeg har
>> (Faktisk, for prisen, tror jeg det er ganske bra - men jeg har ingen erfaring med noe som helst
>> Avansert). I'm not at all ivrig (penger, utseende og en mistanke om noe nytt / fancy) for å få
>> Skivebremser.
>>
>> Takk, Andrew
>>
>> PS Når jeg sist syklet offroad-, kanskje 6 eller 7 år siden, jeg husker ikke dette problemet. Det var
>> På en tilsvarende kvalitet sykkel - dermed min lurte på om det er noe "opplagt" som kan
>> Hjelp. I begge tilfeller er jeg i tørre, støvete land (Chile, S-Amerika).

Det er det jeg liker å se, lyden resonnementet på rbt, ikke en hyppig forekomst. Den eneste forslag
som kan kurere din brake fade er de som tar for seg problemet, nemlig: gjeldende friksjon
materialet har en friksjonskoeffisient som er akseptabelt når det er kaldt, men for lav når den er varm. Av de
forslag fremsatt, skifte bremseklosser eller endre både puten og bremsing overflaten (dvs.
switching to plater) har begge muligheten til å ta opp problemet. Siden du ikke vil ha plater,
dette går endre pads. Se etter anbefalinger fra putene som enten har en høyere
friksjonskoeffisient enn din nåværende seg ved høye temperaturer eller som er designet med
bedre varmespredning i tankene slik at putene holdes kjøligere. Selvfølgelig er dette problemet på en
plater ble innført for å løse, og de gjør det veldig bra, så hvis du virkelig ønsker det beste utfor
brems må du overvinne din Ludditter tendenser.

David

nyheter: aef33705.0212190349.43ca4e2 @ posting.google.com ...
>
> - Rengjøring felger
> - Skifte calipers
> - Skifte pads
> - Komme plater
>
> Jeg er imidlertid ikke klart hvordan de fleste av disse kommer til å løse mitt problem. Bremsene er fine
> Normalt - det er bare når jeg er på en lang, langsom downhill at de blir mindre og mindre responsive.

Jeg hadde et par forekomster av alvorlige visne som ble løst med bedre pads. En ett av
utforkjøringer (> 40MPH ned en lett grusvei) hadde jeg en liten krasj når jeg løp ut av bremser
nærmer seg et hjørne. På en 19% karakter veien avstamning (samme sykkel, men med road dekk), en varme-relaterte
flat (en patch skilt i min foran dekk) ledsaget av alvorlige svekkes. Jeg tror ikke de nye putene
kommer til å hjelpe mye med den delen.

Jeg gjør de samme tingene på sykkelen min med en front disk uten brems svekkes.

David

Jobst Brandt

Andrew Cooke skriver:

> - Rengjøring felger
> - Skifte calipers
> - Skifte pads
> - Komme plater

Fra beskrivelsen, disse er ellers fungerende bremser. Brake fade kommer fra termisk
effekter på bremsekloss materiale. Ingen av metalldeler er målbart påvirket ved slike temperaturer
så den eneste fornuftige forslag i listen ovenfor er "Bytte pads".

Det vil si, ligger problemet i bremsekloss materialet ... og selvfølgelig den situasjonen som
forårsaker høye temperaturer brems. Derfor får et sett med Kool-Stop Laks fargede puter. Detaljer at:

http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html

Jobst Brandt <jobst.brandt@stanfordalumni.org> Palo Alto CA

Paul Southworth

I artikkelen <uHpM9.55682$Ik.1699452@typhoon.sonic.net>, <jobst.brandt@stanfordalumni.org> skrev:
> Andrew Cooke skriver:
>
>> Takk for alle forslag. Folk har nevnt:
>
>> - Sliping / rengjøring pads
>> - Rengjøring felger
>> - Bytte calipers
>> - Bytte pads
>> - Komme plater
>
>> Jeg er imidlertid ikke klart hvordan de fleste av disse kommer til å løse mitt problem. Bremsene er fine
>> Normalt - det er bare når jeg er på en lang, langsom downhill at de blir mindre og mindre responsive.
>
> Fra beskrivelsen, disse er ellers fungerende bremser. Brake fade kommer fra
> termiske effekter på bremsekloss materiale. Ingen av metalldeler er målbart berørt på disse
> temperaturer, så det eneste fornuftige forslag i listen ovenfor er "Bytte pads".
>
> Det vil si, ligger problemet i bremsekloss materialet ... og selvfølgelig den situasjonen som
> fører til høye temperaturer brems. Derfor får et sett med Kool-Stop Laks fargede puter. Detaljer at:
>
> http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html

Har noen noe erfaring med laks blokker med Mavic keramisk felger (kontra å bruke den grønne
pads)? Er de vanskelig nok å unngå å bli spist?

Bluto

"Kinky Cowboy" <kinkySPAMKILLERcowboy_uk@excite.com> skrev:

> Putene. Se etter anbefalinger fra putene som enten har en høyere friksjonskoeffisient enn
> Gjeldende seg ved høye temperaturer eller som er designet med bedre varmespredning i
> Sinn slik at putene holdes kjøligere. Selvfølgelig er dette problemet den platene ble introdusert for
> Løse, og de gjør det veldig bra, så hvis du virkelig ønsker det beste utfor brems må du
> Overvinne Ludditter tendenser.

Jeg har nylig fikk min første sykkel skivebrems i tjeneste (Avid Mechanical, stock på Van Dessel Buzz
Bomb). Det synes å ha bedret oppbremsing makt når putene varmes opp, akkurat som de bremser opp på meg
motorsykkel. I motsetning til bremsene på min motorsykkel, det spinkel liten platen synes å deformere i en ny og
forskjellig måte hver gang den blir varm.

På pluss-siden, gjør putene ikke gni noe verre nå som retter forhjulet har gått alle
vaklende. : (

Chalo Colina

Kronk

Den 20. Des 2002 04:37:18 GMT, "Alexander Grekhov" <grekhov@wgukraine.com> skrev:

> Du må kanskje justere ridetur posisjon - din vekt bør ikke være bare på forsiden ". Lavere
> ditt sete, skyv tilbake. Rise din styret om nødvendig (stamme / styret med flere økning).

Min første ti hastighet hadde slipp barer og utvidelse spaker av bremsene, slik at jeg kunne bremse fra
enten overdel eller senker. Bakhjul liftoff skjedd mye enklere når hendene mine var på
overdel. Jeg er ganske sikker heve barene ville ikke forbedre noe her, og kan gjøre
vondt verre.

Kronk

The Pomeranian

jobst.brandt @ stanfordalumni.org wrote:

> ... Fordi aluminium kant i kant oppbremsing er varme (energi) oppvaskkum, belegg med en
> Isolatoren er en dårlig idé fordi det fører til puten overopphetes og felgen å kjøle dårlig når det
> Varmes opp.

Anonym troll og Snipes:

Bortsett fra selve bremsen sporet var en god termisk forbindelse er nødvendig, det felger og eiker
bør aluminium og svart. Black organer utstråle (og absorberer) varme bedre enn noe annet
"farge". Derfor Al kjølefinner for elektrisk utstyr er som oftest svart. Den "aero" rim
er best fordi det gir størst areal. Så felger skal være aero og eloksert sort
skal ikke ha rustfritt stål jer fordi disse ikke vil overføre varme nok til
eiker. Messing eller Al brystvortene skal brukes (på grunn av god Varmekonduksjon) og eiker bør
også være eloksert sort, og de bør Bladed med det formål å øke arealet.
Alt dette vil bidra til å kvitte seg med varmen som genereres fra bremsing. I tillegg bør ryttere bare ri på
natt eller i overskyet forhold fordi dette vil redusere effekten av sol lasting på varmen
spredendedesign overflater.

Dette er riktig.

Takk, Pom-Pom

Ajames54

On Fri, skrev den 20 desember 2002 02:12:14 GMT, jobst.brandt @ stanfordalumni.org:

> Paul Southworth <cnhyf-1040014800@usenet.etext.org> skriver:
>
>>> http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html
>
>> Har noen noen erfaring med laks blokker med Mavic keramisk felger (kontra å bruke den grønne
>> Pads)? Er de vanskelig nok å unngå å bli spist?
>
> Få keramiske bestemte pads. Keramisk være en isolator, overopphetet det vanligste pad materialer.
> Fordi aluminium kant i kant oppbremsing er varme (energi) oppvaskkum, belegg med en isolator er
> en dårlig idé fordi det fører til puten overopphetes og felgen å kjøle dårlig når den varmes opp. I
> sin innsats for å hindre rim bruke den forringer termisk energi dissipation fra bremsing.
>
> Jobst Brandt <jobst.brandt@stanfordalumni.org> Palo Alto CA

FWIW Jeg bygde et par hjul fra 217 Keramikk når de først kom ut ('93? '94?) Og siden
det var noe slikt som en keramisk bestemt pad på den tiden jeg brukte Scott Mathauser putene som jeg
hadde sverget ved (på?) for år. Hvis noe de var roligere enn på de fleste andre felger ... og de
varte og varte og varte ..

i all ærlighet om det er bare fordi jeg måtte bytte til den nyere putene som jeg har merket noe
liker det jeg vil kalle brake fade

Jeg har blitt fortalt at Kool-stop laks pads er de samme materiale som mathausers men ingen
rundt her selger dem ...

Jobst Brandt

Anonym troll og Snipes:

>> ... Fordi aluminium kant i kant oppbremsing er varme (energi) oppvaskkum, belegg med en
>> Isolatoren er en dårlig idé fordi det fører til puten overopphetes og felgen å kjøle dårlig en gang
>> Den varmes opp.

> Bortsett fra selve bremsen sporet var en god termisk forbindelse er nødvendig, det felger og eiker
> Bør aluminium og svart. Black organer utstråle (og absorberer) varme bedre enn noe annet
> "Farge". Derfor Al kjølefinner for elektrisk utstyr er som oftest svart.

Som det gamle ordtaket, "litt kunnskap kan være farlig", og gjelder her fordi på
temperaturer på sykkelen bremser, alle kropper er "svarte legemer", uansett farge, varmestråling
å være i lang infrarød bølge lengder.

Terry Morse

The Pomeranian skrev:

> Bortsett fra selve bremsen sporet var en god termisk forbindelse er nødvendig, det felger og eiker
> Bør aluminium og svart. Black organer utstråle (og absorberer) varme bedre enn noe annet
> "Farge". Derfor Al kjølefinner for elektrisk utstyr er som oftest svart.

Vær oppmerksom på at noe som ser svart til øyet kan ikke være en god infrarød emitter. Anodized
aluminium er et utmerket IR emitter, men svart krom er forferdelig.
--
terry Morse Palo Alto, CA http://www.terrymorse.com/bike/

Jobst Brandt

Jon Isaacs skriver:

>> Fra beskrivelsen, disse er ellers fungerende bremser. Brake fade kommer fra
>> Termiske effekter på bremsekloss materiale.

>> Ingen av metalldeler er målbart påvirket ved slike temperaturer, så det eneste fornuftige
>> Forslag i listen ovenfor er "Bytte pads".

> Alvorlige spørsmål:

> Jeg lurer på hvor mye karakteristikkene av felgen påvirker temperaturen i puten, vil en rim
> Med et større areal eller bedre varmeoverføring hjelpe i en situasjon som dette??

I en friksjon paret er, varme generert av deformering av mykere materiale (det som slites og
deformerer) og i sykkelen rim bremser, som er nesten helt på bremsekloss. Rim slitasje fra hard
partikkel forurensning (vei grus) i grensesnittet, det ting som forårsaker rim slitasje er
unntak. Derfor, fordi puten er et utmerket termisk isolator, bremsing varmen kan unnslippe
bare når overført fra puten overflaten til felgen for energitap til atmosfæren. Fra denne
det bør være åpenbart at et isolerende rim vil føre konvensjonell pads til å smelte og slitasje raskt
mens produserer dårlig retardasjon.

Noe som resulterer i en raskere avkjøling rim er foretrukket i denne sammenhengen, selv om noen metoder
er upraktisk for sykling.

> Ikke alvorlige delen:

> Enhver tenker svart eloksert her? (<g>)

> Selvfølgelig kunne man alltid riggen opp til spray bremsene med vann fra en Camel Back, som ville
> Kjøler dem, men kan føre til andre problemer med friksjonskoeffisient ... <g>

Dette er en del av ovennevnte spørsmål og, ja, eloksering er en keramisk, og ja det isolerer. Men så
Lenge lesere av denne nyhetsgruppen har hørt denne diskusjonen ofte. Vannkjølt bremser arbeidet, men
friksjonen overflaten må være tørr. Som jeg sa, "noen metoder er upraktisk for sykling.

Jobst Brandt

Per Löwdin skriver:

> Det felger er selvfølgelig også en viktig faktor. Keramiske felger fade mindre og varer lenger.

Brake fade er borehullstjenester av termisk oppmykning av bremsekloss materiale. Rims ikke endre fysisk
characteristics betydelig lavere gløder rødt temperaturer. Keramiske felger raise overflate
temperaturer på puten betydelig, og dermed forårsaker raskere blekner og slitasje.

Fra hva du trekke den konklusjon at keramiske felger forhindre brake fade?

Terry Morse

jobst.brandt @ stanfordalumni.org wrote

> Som det gamle ordtaket, "litt kunnskap kan være farlig", og gjelder her fordi på
> Temperaturer på sykkelen bremser, alle kropper er "svarte legemer", uansett farge, termisk
> Stråling å være i lang infrarød bølge lengder.

Selv på den lange infrarøde bølgelengdene, noen sykkel deler er svartere enn andre. Emissivity av
anodisert aluminium er 0.82-0.86. Highy polert aluminium, har imidlertid en emissivitet på ca 0,05,
17 ganger verre enn eloksert. Selv svært oksidert aluminium er energisparing er på bare 0,25.
--

Terry Morse

Jobst Brandt skrev:

> Terry Morse wrote:
>> Selv på lange infrarøde bølgelengdene, noen sykkel deler er svartere enn andre. Emissivity av
>> Anodisert aluminium er 0.82-0.86. Blankpolert aluminium, har imidlertid en emissivitet på ca
>> 0,05, om lag 17 ganger verre enn eloksert. Selv svært oksidert aluminium er energisparing er bare
>> Om 0,25.
>
> Det er ikke slik jeg husker måle avgitt energi fra et polert og matt aluminium plate

Her er noen referanse energisparing områder for noen materialer:

http://www.electro-optical.com/bb_rad/emissivity/matlemisivty.htm

> Selv om sort eloksert var en bedre emitter, ser jeg ikke det, for mekanisk holdbarhet grunner,
> Aluminium bør eloksert.

Hvis holdbarhet er et problem, en svært tynn elokserte belegget er nok til å heve aluminium er energisparing til
over 0,8. Fargen spiller ingen rolle. Jeg tviler på tynn eloksering har mye innvirkning på holdbarhet, siden
sprekker i den tynne overflaten er for små til å forplante seg. Hvis eloksering ikke er mulig, en tynn gel coat
kan produsere 0,7 eller høyere. Men gel strøk er ikke like slitesterk som eloksering.

Tilbake da jeg gjorde luftfart varmeoverføring arbeid, ble målt emissivities alltid lavere enn
publiserte tall med så mye som 10%. Dette rotet opp kjølesystemet modeller, før vi begynte å bruke
de mer konservative tall.
---

Michael Blake

"terry Morse" <tmorse@spamcop.net> skrev i melding
nyheter: 1d7ea2f8.0212221856.120d4768 @ posting.google.com ...
> Terry Morse wrote:
>
> Oops. Kontroller at "klarlakk", ikke "gel coat". Jeg må ha vært tenkt å seile når jeg skrev
> Det. Clear strøk for sykler, gel strøk for båter.
> --

Jeg visste ikke så mye penger eksisterte på ett sted lenger. Abike OG en båt!! Jeg agast andres
som har der-med-alle til å ha begge disse hobbyene. Jeg er også bare tuller og svært sjalu.

Mike

Automatic Translations (Powered by Powered by Google):
BulgarianCroatianCzechDanishDutchEnglishFinnishFrenchGermanItalianJapaneseKoreanNorwegianPolishPortugueseSpanishSwedish
Translated to other languages supported by vBET Translator 3.2.2