PDA

Disc nav snörning - optimal mönster?

Visa fullständig version: Disc nav snörning - optimal mönster?

mfhor

Hi y'all:

Jag har just öppnat lådorna på det första paret Shimano ISO skiva montera poler som jag någonsin har avsett att bygga upp (alla tidigare erfarenheter på OEM-versioner av dessa, eller Centrelock, eller annan tillverkare) och jag märker att de har en liten snörning diagram i det övre högra hörnet av bruksanvisningen ger snörning mönster.

2 frågor:

Är det värt att använda ett OCR eller liknande för att kompensera skålen på framhjulet? Jag avser att använda ett på baksidan.

Diagrammet visar utsidan ekrarna LEDANDE på framsidan, så de tar bromskraften windup. Ok, jag förstår det. Det visar också, och här är där skon klämmer, att driva (höger) sida bör använda utanför släpande ekrar, men bromsar sida (vänster) bör användas inne i avslutande, vilket leder till en söm mönster jag gav upp år sedan, dvs icke-spegel image.

Några tankar, eller ska jag titta på FAQ?

M "förvirrad" H

daveornee

Hi y'all:

Jag har just öppnat lådorna på det första paret Shimano ISO skiva montera poler som jag någonsin har avsett att bygga upp (alla tidigare erfarenheter på OEM-versioner av dessa, eller Centrelock, eller annan tillverkare) och jag märker att de har en liten snörning diagram i det övre högra hörnet av bruksanvisningen ger snörning mönster.

2 frågor:

Är det värt att använda ett OCR eller liknande för att kompensera skålen på framhjulet? Jag avser att använda ett på baksidan.

Diagrammet visar utsidan ekrarna LEDANDE på framsidan, så de tar bromskraften windup. Ok, jag förstår det. Det visar också, och här är där skon klämmer, att driva (höger) sida bör använda utanför släpande ekrar, men bromsar sida (vänster) bör användas inne i avslutande, vilket leder till en söm mönster jag gav upp år sedan, dvs icke-spegel image.

Några tankar, eller ska jag titta på FAQ?

M "förvirrad" H

Ja, om användningen av OCR för främre skivan hjul. Är du planerar att använda Velocity Synergy? (Jag har precis avslutat ett hjul med Velocity Synergy och Sapim ekrar .... och det gick ihop bättre än något hjul jag någonsin har byggt ... av över 650 hjul hittills.)
Ja, ska du följa de talade mönstret diagram för optimalt resultat. Men jag tror inte använda mönstret spegelbild skulle skada stabilility och tillförlitlighet av hjulet eller någon av dess komponenter. Det skulle vara interesiting att be ingenjören bakom mönstret vad han eller hon försöker åstadkomma.

Juba

Av någon anledning är det svårt att hitta information om precis vilket håll det svänger bör ansiktet på en skiva hjul.

Konventionella (icke-disc) hjul byggnad säger böjar bör vänds inåt på den efterföljande ekrar till bakhjulet. Orsaken är, när framåt vridmoment tillämpas navet, den efterföljande ekrarna överför navet vridmoment på fälgen, som lätt kommer att rätta till efterföljande talade som korsar den ledande talade, och faktiskt kommer att dra ekrarna mot mitten av hjulet.

Gör ingen skillnad vilket håll svänger står inför på ett icke skiva framhjulet, eftersom det inte vridmomentet överförs från navet till fälgen.

Denna teori förändringar för skiva nav Eftersom bromskrafter tillämpa en större mängd vridmoment sedan trampa krafter gör (det tar vägen mindre tid att avmattas ett hjul då det gör att accelerera det). Du vill ekrarna att dra sig mot mitten av hjulet när du söker så mycket stress, så för att snöra skiva hjul, ledande ekrar bör böjas inåt.

Vända kurvan mönstret från vänster till höger sida av ett hjul kommer faktiskt förändra skålen på fälgen lätt när kraft tillämpas. I ditt exempel, när skivbromsar tillämpas, den ledande ekrarna på skivan sidan (som böjer ut) kommer att dra ekrarna bort från mitten av fälgen (till ryttarens vänster). Den icke-skiva sidan (som böjar i) kommer att dra ekrarna mot mitten av fälgen (även ryttarens vänster), vilket kan resultera i kanten att dras lite till vänster när du bromsar. Skulle fälgen dras till vänster så långt? Nej, det skulle knappt märkas, men varför införa några negativa element i hjulet när det inte finns någon märkbar vinst i prestanda?

Ett annat litet argument för att köra ledande ekrar kurvor inåt i den händelse att kedjan är derailled inåt för långt och faller mellan kassetten och ekrarna. Kedjan fungerar som en mini-Buzzsaw på ekrarna, och jag tänker om kedjan kommer att såga igenom en del av ekrarna i mitt bakhjul, skulle jag snarare såg igenom ekrarna som är ansvariga för acceleration, istället för sågning genom ekrarna som är ansvariga för att stoppa min cykel. Ja, det är osannolikt att någon som har kompetens att inrätta en bakväxel korrekt, men växelförare har varit kända för att böja sig under en utplåna ...

Skål,
Juba

mfhor

Ja, om användningen av OCR för främre skivan hjul. Är du planerar att använda Velocity Synergy? (Jag har precis avslutat ett hjul med Velocity Synergy och Sapim ekrar .... och det gick ihop bättre än något hjul jag någonsin har byggt ... av över 650 hjul hittills.)
Ja, ska du följa de talade mönstret diagram för optimalt resultat. Men jag tror inte använda mönstret spegelbild skulle skada stabilility och tillförlitlighet av hjulet eller någon av dess komponenter. Det skulle vara interesiting att be ingenjören bakom mönstret vad han eller hon försöker åstadkomma.

Ta för ditt svar. Jag kommer att använda Ritchey OCR Pro Disc (vänner med lokala Aussie rep) och DT Competition. Funny, i Oz, Velocity lider krypa vi har om någonting som inte är importerad - dvs inte bra nog. : (Jag ville ha en skiva viss rim och har ingenting emot hastigheten i allmänhet, har haft goda erfarenheter av deras Razor och har återuppstod en hel del billiga hjul med sin budget fälgar mitten Tour (Great Victorian Bike Ride, etc.) för övervikt eller alltför mäktiga kunder.

Ah Shimano. Den outgrundliga visdom av Orienten. Jag ska svälja min stolthet och göra som de säger, tror jag.

M "lätt gungade" H

Bulgarian Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Italian Japanese Korean Norwegian Polish Portuguese Spanish Swedish