PDA

Ska jag sälja min 1994 Litespeed Ultimate?

Visa fullständig version: Ska jag sälja min 1994 Litespeed Ultimate?

johnbamyb

Jag rider en Litespeed Ultimate som jag har gjort komponent uppgraderingar under åren, men ramen är från 1994. Jag brukade tävla Cat 3 men har inte på flera år så jag inte riktigt följer dagens teknik. Kommer en ny ram, kol eller titan, gör stor skillnad jämfört med 1994-teknik. Jag märkte lag i Tour inte rida titan. Verkar som kolfiber är valet - Specialized Tarmac, Scott CR1 ...

Tack

alfeng

Jag rider en Litespeed Ultimate som jag har gjort komponent uppgraderingar under åren, men ramen är från 1994. Jag brukade tävla Cat 3 men har inte på flera år så jag inte riktigt följer dagens teknik. Kommer en ny ram, kol eller titan, gör stor skillnad jämfört med 1994-teknik. Jag märkte lag i Tour inte rida titan. Verkar som kolfiber är valet - Specialized Tarmac, Scott CR1 ...

ThanksAn Alpha Q raka ben gaffel + en Campagnolo 2007 grupp + stam & bars i din smak och du bör vara bra att gå i ytterligare 12 år.

Åh, kan man lika gärna lägga till en ny uppsättning hjul som du väljer, också.

Kraftfull Pete

Nå, vad Alfeng föreslår är helt rätt, men varför bry sig? Håll det bra som det är (vad är de komponenter på din Ultimate ändå?).

Om du verkligen lust kan du uppgradera till en helt ny cykel, gå för CF med alla medel (CF ramar idag varierar starkt i kvalitet och ridning egenskaper ... jag och de flesta andra skulle hellre åka Titanium helst, om det inte vore för att pesky pengar thing).

dhk2

Tack
Nej, en ny ram kommer inte göra så stor skillnad. En top CF ram gillar CR1 blir lite ljusare än din Litespeed, men so what? Ett halvt kilo ram vikt är inte något som ett proffs eller strävar Cat 3 skulle vilja ge bort, men för de flesta av oss icke-racers det kommer att vara svårt att upptäcka.

För mig är den främsta fördelen med Ti över CF för en all-purpose rida den seghet som är det slut. En CF ram plockar upp repor och skrap ganska enkelt i mindre droppar eller kraschar, medan omålade Ti bara verkar se bra oavsett. Flera veteran ryttare här föredrar Ti för total seghet och VS Hållbarhet "plast" cyklar.

En 900 g CF wonderbike skulle vara ett bra komplement till din Ti cykel om du har råd, men håller med Pete .... inte bråttom att bli av med Litespeed.

kopride

Tack
Min kompis rider Toscana av Y2K årgång, och jag har precis köpt en Sienna. Det är stor skillnad i ram geometri i dessa två cyklar och lite vikt differential, min är lättare och är en kompakt Geo. Mine är snabbare och verkar vara en bättre klättrare. Hans har mer laid back geometri och skulle vara bättre på ett århundrade. Han har allvarliga cykel lust för det nya Sienna, men det är en irrationell lust.

Kol är bra för en säsong av racing som proffsen gör. Men om du är en kille som håller sin cykel i tolv år, sedan Hur fick ni hållbarhet och krocksäkerhet a ti cykel. För komfort, hållbarhet och söt känner, är TI the real deal, och ingen gör det bättre än Litespeed.

Rida nya Litespeed modeller och se om du känner någon skillnad. Om inte, uppgradera din Ultimate med en kompakt vevpartiet, om du bor i bergiga platser, eftersom ni har några år på dig och att lägre mormor är stor. Annars, om du känner en skillnad, sedan våren för den nya cykeln. Either way, hålla en cykel för tolv år eller så, är det svårt att tro att en cykel är skyldig dig något mer.

Bulgarian Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Italian Japanese Korean Norwegian Polish Portuguese Spanish Swedish