Visa fullständig version: 9 hastigheten till 10 speed uppgradering
Lite hjälp behövs - Jag vill uppgradera en 9 hastigheten till 10 speed Campagnolo Centaur / Veloce - Jag har hört att 9 hastigheten växelspakar kan arbeta med alla de andra 10 speed bitar och bit - någon som vet om detta stämmer?
: rolleyes:
Lite hjälp behövs - Jag vill uppgradera en 9 hastigheten till 10 speed Campagnolo Centaur / Veloce - Jag har hört att 9 hastigheten växelspakar kan arbeta med alla de andra 10 speed bitar och bit - någon som vet om detta stämmer?
: rolleyes: Ja, för det mesta ...
Andra än växelreglage index hjul, endast kassett (naturligtvis) + kedja och framväxel är specifika, och inte så mycket med framväxel.
Du kan säkert använda ditt nuvarande 9-speed framväxel med en 10-växlad drivlina. Jag använder Shimano Ultegra främre växelförare eftersom det är vad jag hade när jag antagit Campagnolo ERGO Växelreglage ... och arbetade de. Vissa säger Shimano främre växelförare fungerar bättre än Campagnolo ... Om så är fallet, kan jag väl bara att svinga armen är något mindre benägna att ge efter ...
Den SRAM 89R kedjan är ett populärt substitut för Campagnolo 10-speed kedja.
Det finns några bakhjulen där dina befintliga bakväxel inte fungerar som det är på grund av konflikter med den inre remskivan hjulet bur & ekrarna! Därför bör en viss försiktighet användas när du först testar för godkännande.
: rolleyes:
En campag 10spd kassett pressas in i samma utrymme som en 9spd, så indexering är annorlunda. Om du försöker använda din 9spd hävstänger, kommer fram fungera bra, men baksidan kommer inte att indexera korrekt. Och även om det gjorde det, skulle det ändå bara använda 9 av 10 kedjehjul, så det skulle vara meningslöst. Så för att gå 10spd du behöver en kassett (som passar dina befintliga hjul inga problem), en passande kedja och en höger shifter (tillgänglig separat) eller tillämpliga delar för att bygga om din befintliga shifter som 10spd (endast möjligt om tjänst 2002 levers tror jag). Campagnolo säga att det finns en skillnad i parallellogram geometri mellan 9spd och 10spd bak Mechs och att en 9spd mek inte kommer att arbeta i en 10spd system (citat: "Absolut inte - det finns stora problem"). Vet ej - har inte provat det själv - skulle kunna fungera bra.
De säger också att du måste ändra chainset eller har det ändrats, men gott om folk inte bryr sig och har inga problem. Din FD kommer att fungera bra - igen, Campag säga före 2001 FDS behöver ändras, men de kommer fortfarande att fungera utan.
Så: minimum att uppgradera till 10spd är kassett / kedja / RH ergo. Då kan du fortfarande kan behöva ändra den bakre der. Eller du kan spendera pengar på hjul och däck istället och känner en stor skillnad .. :-)
En campag 10spd kassett pressas in i samma utrymme som en 9spd, så indexering är annorlunda. Om du försöker använda din 9spd hävstänger, kommer fram fungera bra, men baksidan kommer inte att indexera korrekt. Och även om det gjorde det, skulle det ändå bara använda 9 av 10 kedjehjul, så det skulle vara meningslöst. Så för att gå 10spd du behöver en kassett (som passar dina befintliga hjul inga problem), en passande kedja och en höger shifter (tillgänglig separat) eller tillämpliga delar för att bygga om din befintliga shifter som 10spd (endast möjligt om tjänst 2002 levers tror jag). Campagnolo säga att det finns en skillnad i parallellogram geometri mellan 9spd och 10spd bak Mechs och att en 9spd mek inte kommer att arbeta i en 10spd system (citat: "Absolut inte - det finns stora problem"). Vet ej - har inte provat det själv - skulle kunna fungera bra.
De säger också att du måste ändra chainset eller har det ändrats, men gott om folk inte bryr sig och har inga problem. Din FD kommer att fungera bra - igen, Campag säga före 2001 FDS behöver ändras, men de kommer fortfarande att fungera utan.
Så: minimum att uppgradera till 10spd är kassett / kedja / RH ergo. Då kan du fortfarande kan behöva ändra den bakre der. Eller du kan spendera pengar på hjul och däck istället och känner en stor skillnad .. :-) Hmmmmm. Tja, du kan vara rätt (baserat på vad Campagnolos "reps" säger), men jag grundar min observation på parning en 10-växlad Centaur ERGO Shifter med en ca-2000-9-speed / (gamla stilen) Chorus bakväxel och en 12-23 10-hastighetsrekord kassett ... blanda och matcha till HÖGSTA GRAD!
Indexering was fine ... åtminstone i mina ögon - den trissa hjulen i linje med kuggarna på kassetten med varje skift när cykeln var i workstand - men, som nämnts, den inre buren var (potentiella) "rub" (så att säga !) ... den inre buren kunde ha varit lätt modifierade med en flat fil för att ta bort överflödigt material på ledande / övre änden av buren ... åtminstone i mina tankar!
Ditt resultat kan variera ...
Anm. OY! Jag använder min 10-speed ERGO Växelreglage med Shimano bakre växelförare ... 9-speed drivlinor! Så ...
UPPENBARLIGEN (!?!), Jag litar inte heller Campagnolos eller Shimanos "marknadsföring" avdelning ... eller vem det nu är i deras respektive företag som ger kunden information.
Så prova din nuvarande bakväxel innan fjädrande för en ny ... Kanske det kommer att fungera ... och, kanske det kommer inte.
BTW. Jag ber om ursäkt om jag var vagt om behovet av en 10-speed shifter eller en ersättare 10-speed indexering kugghjul för växelreglage ...
Hmmmmm. Tja, du kan vara rätt (baserat på vad Campagnolos "reps" säger), men jag grundar min observation på parning en 10-växlad Centaur ERGO Shifter med en ca-2000-9-speed / (gamla stilen) Chorus bakväxel och en 12-23 10-hastighetsrekord kassett ... blanda och matcha till HÖGSTA GRAD!
Indexering was fine ... åtminstone i mina ögon - den trissa hjulen i linje med kuggarna på kassetten med varje skift när cykeln var i workstand - men, som nämnts, den inre buren var (potentiella) "rub" (så att säga !) ... den inre buren kunde ha varit lätt modifierade med en flat fil för att ta bort överflödigt material på ledande / övre änden av buren ... åtminstone i mina tankar!
Ditt resultat kan variera ...
Anm. OY! Jag använder min 10-speed ERGO Växelreglage med Shimano bakre växelförare ... 9-speed drivlinor! Så ...
UPPENBARLIGEN (!?!), Jag litar inte heller Campagnolos eller Shimanos "marknadsföring" avdelning ... eller vem det nu är i deras respektive företag som ger kunden information.
Så prova din nuvarande bakväxel innan fjädrande för en ny ... Kanske det kommer att fungera ... och, kanske det kommer inte.
BTW. Jag ber om ursäkt om jag var vagt om behovet av en 10-speed shifter eller en ersättare 10-speed indexering kugghjul för växelreglage ...
Ja, det tror jag inte vi är oense :-)
Om din 10sp setup arbetat med en 9SP bak der då förmodligen så kommer den ursprungliga poster's - även om jag tror att före 2000 campag 9spd ders hade en annan dra förhållande till dem senare, så kanske det har en effekt på kompatibilitet också. Precis som ni, skulle jag säga att prova och se innan de sprang för en ny.
Det är naturligtvis i Campag (och Shimano s) intresse att berätta för folk att de måste ändra allt på en gång, men att vara rättvisa Campag är oftast ganska bra på att peka ut var saker kan jag runda (dvs. ändra index kuggar att mixa och matcha eller uppgradera) .
: rolleyes: FWIW, den enda uppgraderingen som jag har gjort var på väg från Shimano 105 downtube 8 hastigheten till 9 speed STI. Jag har köpt en uppgradering kit (reglage, bakväxel, kassett och kedja) och med kit tillverkaren rekommenderade chainging ringen iner kedja av mina vevpartiet också. Jag hade flyttat från lägenheten ridning av staden till den kuperade "Burbs, så jag var ute efter att Förändr min 42T innerring för ett 39T ändå, men jag gissar att den smalare kedjan kan fastna mellan ringarna. Jag tenderar att tro att förändringen 9-10 skulle vara lite mer subtil (om jag lärt mig något i High School matematik). Jag är inte så säker med campy eftersom alla mina campy grejer (två cyklar) är 10 speed. Bara ett yttrande (inte att du frågade, och jag vanligtvis hatar när folk avstå råd men inte besvara frågan till hands), 9 hastigheten campy är mycket tillgänglig, kassetter, kedjor reservdelar, så jag inte skulle beröras av inkurans . Jag har också märkt att även campy stuff is rebuildable, delarna är ganska priset. Så vad betyder det egentligen kostar att sätta en 9 fart i en 10 fart mot att bara köpa en Kentaur 10 10 fart Upgrade Kit?
Tack till alla för att ta sig besväret och tid att svara på min fråga - anledningen till att jag kan uppgradera är att jag köpte nya hjul (Eurus 2006 Märlor) till min nya 10 speed cykel (Tifosi CK5) men jag har också en ljusare Trek 5.500 (byggd med Campagnolo 9 fart delar; lärde som skulle stödet hjulet swopping etc om alla system var 10 speed kompatibel.
Egentligen kan inte uppgradera eftersom Shemals på Trek förefaller vara ljusare eller så lätt som det Eurus men jag har inte vägt dem ännu - tack igen för alla svar.
Tack till alla för att ta sig besväret och tid att svara på min fråga - anledningen till att jag kan uppgradera är att jag köpte nya hjul (Eurus 2006 Märlor) till min nya 10 speed cykel (Tifosi CK5) men jag har också en ljusare Trek 5.500 (byggd med Campagnolo 9 fart delar; lärde som skulle stödet hjulet swopping etc om alla system var 10 speed kompatibel.
Egentligen kan inte uppgradera eftersom Shemals på Trek förefaller vara ljusare eller så lätt som det Eurus men jag har inte vägt dem ännu - tack igen för alla svar.
Rättvisande bild att det skulle stödet hjul swapping att ha båda cyklar samma - jag har en 9spd (plus hustrus två 9spd) och en 10spd också, och det är lite ont om jag vill byta hjul mellan de två (eller precis som förra helgen när jag behövde en reservdel 10spd bak för att fastna i stöd bilen för ett lopp (se: www.duonormand.com och ange nästa år om du kan komma till Frankrike - se dig där!) och var tvungen att byta kassetter på en av 9spd hjul. Rimmad som nu genom att köpa en bakre FSA RD200 och 10spd campag kassetten från franska Ebay för 46 € partiet!
vBulletin, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by
vBSEO 3.3.0