Square axel bottom-bracket åtdragningsmoment?
Visa fullständig version: Square axel bottom-bracket åtdragningsmoment?
Min och jag är redan söker hjälp. Go figure.: Confused:
Jag har en kvadrat-typ Shimano bottom-konsol axel och vevar. Jag har tagit bort vevar, smord axeln, (försökte vevar FN-smord också) och sedan lägga tillbaka dem på bara ha en Klonk härrör typ ljud från BB på samma plats medan startar. När jag återvänder hem jag hitta bulten innehar vevar på antingen lösare eller vevar har kommit längre in på axeln. Jag har använt en momentnyckel inställd på £ 28-ft varje gång men efter en 50 minuters resa jag tycker jag måste skruva åt bultarna.
Fråga: Vad bör vridmoment för dessa bultar och jag missat något uppenbart you'all?
Tack!
Du är på väg rätt med storleken på vridmomentet men jag är rädd du är lite för sent.
När dessa square taper vevar mjuka upp, att fortsätta rida på den tenderar att vältra sig ur det fyrkantiga hålet i relativt mjuk aluminium crankarm och de är förstört för alltid.
Kolla här: http://www.shimano.com.au/publish/content/australia/en/cycling/customer_support/service_diagrams/road_bike_service.MainContentPar.0018.Schematic.0001.File.tmp/bb_un25_ev.pdf
Detta kan vara bättre:
http://www.shimano.com.au/publish/content/australia/en/cycling/customer_support/service_diagrams/road_bike_service.MainContentPar.0015.Schematic.0012.File.tmp/FC-4400_4403_SI-1DM0A.pdf
305-435 in.lbs.
Tack. Jag ska försöka vridmoment dem en gång till - med lite blått Loctite på bultarna - i den övre delen av vridmoment: £ 36-ft.
Om det inte fungerar, jag antar att jag behöver lite nya vevarmarna ...?
Återigen, tack!
Tack. Jag ska försöka vridmoment dem en gång till - med lite blått Loctite på bultarna - i den övre delen av vridmoment: £ 36-ft.
Om det inte fungerar, jag antar att jag behöver lite nya vevarmarna ...?
Återigen, tack!
Du kanske behöver nya vevarmarna ... Jag håller ska du prova igen åtstramning först. Varför inte? Du har ingenting att förlora.
Torget, koniska vevlager schakt / vevarmen är avsedd att utgöra ett intrång passform. Det är, en gång skärptes till rätt vridmoment spec, i aluminium vevarmens bör deformera en aning och göra en ombonad, full kontakt passar med spindeln. Det bör även vara möjligt att ta ut vevarmens bulten på den punkten - men du bör lämna in den, i fall vevarmens lossnar. Regeln kommer att hålla den från att falla av!
Vi rekommenderar att du inte fett axel eller vevarmens innan installationen eftersom detta kommer att röra med presspassning. Också, när vevarmen har lossnat och har ridit detta sätt, det mjuka vevarmens kommer troligen deformeras lite. Detta kommer också att förstöra eventuella framtida försök till förnyad skärpa och göra ett bra presspassning. Jag tror att detta är den situation du befinner dig i just nu.
Försök igen åtstramning. Just Dra inte förbi den rekommenderade specifikationer. Det är möjligt att nog betona vevarmen och få den spricka / misslyckas.
John Swanson
www.bikephysics.com (http://www.bikephysics.com)
Tack! I'll give it a try - torr.
Automatic Translations (Powered by

):
vBulletin, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by
vBSEO 3.3.0