PDA

Öm sadel ... råd ville

Visa fullständig version: Öm sadel ... råd ville

Sidor: [1] 2

Mule

Hi All,

Jag har en Specialized "Body Geometry" sadel som kom som standard med min MTB och det skapar hos mig en
mycket obehag under långritter.

Mer specifikt jag lider efter ca 4 timmar ridning - när jag går på toaletten. Nej det är inte en STD!
- Jag verkar bara lida under / efter en lång cykeltur. Jag frågade mina vänner om det och de inte
få samma problem.

Jag är manlig och inte alltför tung (84kg/185lbs). Jag har haft min cykel i ca 3 år men har varit ute för en
samtidigt på grund av allvarlig skada (icke cykel närstående).

Jag har försökt justera position / vinkel / etc men inget har riktigt fungerat. Jag shift också min kropp
runt under min ritt men jag slutar alltid med samma problem.

Hur berörs jag behöver eller lider en del av sporten? Jag är lite orolig för att gå till
toaletten ska inte ont - om det? Om jag skulle få en ny sadel (som vänner har
rekommenderas), vilken typ / modell skulle ni rekommendera?

Jag tror att jag har breda "sit ben" som kan vara en del av problemet - jag sluta tenderizing den
mjukdelar!

En av mina vänner har en Brooks B17 på sin hybrid, men han säger att en gel sadel kan vara bättre för
mitt problem.

Tack på förhand,

--
... meandering mule ...

Michael Macclan

I brevet <Xns93D4A1408C15Bmeanderingmule@81.1.65.80>, mula
<meanderingmule.nospam@nospam.breathe.com> skriver
> Hi All,
>
> Jag har en speciell "Body Geometry" sadel som kom som standard med min MTB och det skapar hos mig
> en hel del obehag under långritter.
>
> Mer specifikt jag lider efter ca 4 timmar ridning - när jag går på toaletten. Nej det är inte en
> STD! - Jag verkar bara lida under / efter en lång cykeltur. Jag frågade mina vänner om det och de
> inte får samma problem.
>
> Jag är manlig och inte alltför tung (84kg/185lbs). Jag har haft min cykel i ca 3 år men har varit ute
> ett tag på grund av allvarlig skada (icke cykel närstående).
>
> Jag har försökt justera position / vinkel / etc men inget har riktigt fungerat. Jag shift också min kropp
> runt under min ritt men jag slutar alltid med samma problem.
>
> Hur berörs behöver jag vara eller lider en del av sporten? Jag är lite orolig för att gå till
> toaletten bör inte ont - om det? Om jag skulle få en ny sadel (som vänner har
> rekommenderas), vilken typ / modell skulle ni rekommendera?
>
> Jag tror att jag har breda "sit ben" som kan vara en del av problemet - jag sluta tenderizing den
> mjukdelar!
>
> En av mina vänner har en Brooks B17 på sin hybrid, men han säger att en gel sadel kan vara bättre för
> mitt problem.
>
>
> Thanks in advance,
>
>

Jag tror att du behöver säga lite om ditt problem. Får du det då ha gjort en # 1 eller # 2? Vad
är den typ av smärta? Var är den? Får du några domningar?

Gå på toaletten ska inte ont IMO.
--
Michael MacClancy

www.macclancy.demon.co.uk

Doesnotcompute

mule skrev:
> Hi All,
>
> Jag har en speciell "Body Geometry" sadel som kom som standard med min MTB och det skapar hos mig
> En hel del obehag under långritter.
>
> Mer specifikt jag lider efter ca 4 timmar ridning - när jag går på toaletten. Nej det är inte en
> STD! - Jag verkar bara lida under / efter en lång cykeltur. Jag frågade mina vänner om det och de
> Inte får samma problem.
>
> Jag är manlig och inte alltför tung (84kg/185lbs). Jag har haft min cykel i ca 3 år men har varit ute
> Ett tag på grund av allvarlig skada (icke cykel närstående).
>
> Jag har försökt justera position / vinkel / etc men inget har riktigt fungerat. Jag shift också min kropp
> Runt under min ritt men jag slutar alltid med samma problem.

Jag har också en liknande sadel men har inga problem med det alls. Vi är mycket differntly storlek,
men jag har sadeln pekar svagt nedåt hjälper mycket. Jag sitter också ganska långt tillbaka när
på sadeln.

> Hur berörs behöver jag vara eller lider en del av sporten? Jag är lite orolig för att gå
> På toaletten bör inte ont - om det? Om jag skulle få en ny sadel (som vänner har
> Rekommenderas), vilken typ / modell skulle ni rekommendera?

Jag tror att "var och en till sin egen" och om du lider, kanske det är inte den bästa sadel för dig.

> Jag tror att jag har breda "sit ben" som kan vara en del av problemet - jag sluta tenderizing den
> Mjukdelar!
>
> En av mina vänner har en Brooks B17 på sin hybrid, men han säger att en gel sadel kan vara bättre
> För mitt problem.

Jag skulle fråga om en gel sadel skulle faktiskt hjälpa under den tid du beskriver. Jag misstänker att det kan göra
saken värre.

--
DNC

Peter Clinch

mule skrev:

> Runt under min ritt men jag slutar alltid med samma problem.

Det kan vara att de helt enkelt inte fungerar för dig. Om du lider av en BG sadel efter 4 timmar då du
kan hantera cirka 3,75 timmar mer än jag kan på en: skärselden så långt mina skinkor går, andra
love them.

> Hur berörs behöver jag vara eller lider en del av sporten?

Det behöver inte vara. Jag har en Brooks B-17 på min MTB och tycker det är mycket bekvämt som sadlar går. Den
ersatte "sadeln gel comfort" som medföljer det som var verkligt crippler någon längre
tid. The B17 är lite tungt för en del av MTB-kit (vän sätta ett sus sadelstolpen och B17 på
Cannondale F-800 och det verkade att fördubbla vikt på cykeln!), Men om du verkligen Keen
Det är inte så dumt.

> Om jag skulle få en ny sadel (som vänner har rekommenderat), vilken typ / modell skulle du
> Rekommendera?

That's the problem: de är personliga saker, backsides, och därför så med sadlar. Bästa
är att hitta en butik där du kan prova ett par och helst ta en första val tillbaka efter en vecka om
Det fungerar inte (Velo Ecosse erbjöd en sådan tjänst till min sambo, men hon gillade Terry sadel
Hon kom dit bara bra och inte behövde, men skyddsnätet är nice).

> En av mina vänner har en Brooks B17 på sin hybrid, men han säger att en gel sadel kan vara bättre
> För mitt problem.

Kan inte säga att jag är väldigt övertygad om gel sadlar. Formen är viktigare än squidgy stoppning,
som deformeras just i utrymmen och sätter press på bitar som inte behöver ha någon kontakt. Jag skulle försöka
låna som B17 för en dag och se hur du får den: om du gillar det, kommer du att älska antagligen det, och om
du inte att du vet att du måste försöka på annat håll. Terry har ett gott rykte för bekväma sadlar. I
hittade en väns BG hemskt (verkade alltför snäv, trots att det var damernas bredare modell) men hittar
Terry på min sambo's Racer (igen, en dam-sadel enligt blurb) ganska bra.

Pete.
--
Peter Clinch University of Dundee tfn 44 1382 6601 11 ext. 33.637 Medical Physics, Ninewells Hospital
Fax 44 1382 6401 77 Dundee DD1 9SY Skottland UK netto pjclinch@dundee.ac.uk
http://www.dundee.ac.uk/ ~ pjclinch /

Mule

> Jag tror att du behöver säga lite om ditt problem. Får du det då ha gjort en # 1 eller # 2?
> Vilken typ av smärta? Var är den? Får du några domningar?

Det är med # 1 (urinering). Smärtan är slags en stickande känsla. Nej jag får inte domningar,
just smärta. Det märker inte att det finns ett problem tills jag går på toaletten. Det varar bara för dag
skjutsen. Nästa dag är bra. Följande dagarna jag är lite öm men inga problem med # 1.

> Gå på toaletten ska inte ont IMO.

Det är vad jag skulle tycka det är därför jag är lite orolig. Jag vill inte skada min delar (plus I
inte har barn ännu!)

--
... meandering mule ...

Mule

> Jag har också en liknande sadel men har inga problem med det alls. Vi är mycket differntly storlek,
> Men jag har sadeln pekar svagt nedåt hjälper mycket. Jag sitter också ganska långt tillbaka
> När på sadeln.

Jag har försökt (och har för närvarande) min sadel pekade ned något som hjälper lite, men ändå
gör inte problemet försvinna.

> Jag tror att "var och en till sin egen" och om du lider, kanske det är inte den bästa sadel för dig.
> Jag skulle fråga om en gel sadel skulle faktiskt hjälpa under den tid du beskriver. Jag misstänker att det kan
> Göra saken värre.

Det är vad jag läst + hört också. Är på lite av en förlust.

--
... meandering mule ...

Mule

> Det bästa är att hitta en butik där du kan prova ett par och helst ta en första val tillbaka
> Efter en vecka om det inte fungerar.

Det är ingen dålig idé. Jag ska försöka, men har en känsla de vill inte låta mig. Vi får se.

> Kan inte säga att jag är väldigt övertygad om gel sadlar. Formen är viktigare än squidgy stoppning,
> Som just deformeras till utrymmen och sätter press på bitar som inte behöver ha någon kontakt. Jag skulle försöka
> Och låna som B17 för en dag och se hur du får den: om du gillar det, kommer du att älska antagligen det,
> Och om du inte att du vet att du måste försöka på annat håll. Terry har ett gott rykte för comfy
> Sadlar. Jag hittade en väns BG hemskt (verkade alltför snäv, trots att det var damernas vidare
> Modell) men hittar Terry på min sambo's Racer (igen, en dam-sadel enligt blurb)
> Pretty good.

Jag har hört talas om dem. De låter som de är bra men de kostar en hel del också.

Det kan även ljud dum men några killar någonsin använda kvinnors sadlar? De ser mycket mer bekväm
än mens ". Jag hade handel min stolthet för komfort Anyday men undrade hur praktiskt det skulle verkligen
vara. Jag lider inte av skavning så inte skulle se en bred sadel som ett problem.

Any ideas appreciated. Tack

--
... meandering mule ...

Michael Macclan

I brevet <Xns93D4B151788C9meanderingmule@81.1.65.80>, mula
<meanderingmule.nospam@nospam.breathe.com> skriver
>> Jag har också en liknande sadel men har inga problem med det alls. Vi är mycket differntly storlek,
>> Men jag har sadeln pekar svagt nedåt hjälper mycket. Jag sitter också ganska långt tillbaka
>> När på sadeln.
>
> Jag har försökt (och har för närvarande) min sadel pekade ned något som hjälper lite men
> fortfarande inte att problemet försvinner.
>
>> Jag tror att "var och en till sin egen" och om du lider, kanske det är inte den bästa sadel för dig.
>> Jag skulle fråga om en gel sadel skulle faktiskt hjälpa under den tid du beskriver. Jag misstänker att det kan
>> Gör saken värre.
>
> Det är vad jag läst + hört också. Är på lite av en förlust.
>
>
>
Det finns massor av inlägg om denna typ av problem i Google-grupper. Gå till www.google.com, klicka på
på fliken Grupper och sök efter "sadel urinering". Du måste filtrera bort en del ganska egendomlig
sounding grejer men du kommer se att problemet inte är ovanligt. Jag misstänker att få någon att
kontrollera att cykeln passar ordentligt är en start och en sadel med hål i så kan det hjälpa också.
--
Michael MacClancy

www.macclancy.demon.co.uk

Tony W

"mula" <meanderingmule.nospam@nospam.breathe.com> wrote in message
nyheter: Xns93D4B0E42484Ameanderingmule@81.1.65.80 ...
>> Jag tror att du behöver säga lite om ditt problem. Får du det då ha gjort en # 1 eller # 2?
>> Vad är den typ av smärta? Var är den? Får du några domningar?
>
> Det är med # 1 (urinering). Smärtan är slags en stickande känsla. Nej jag får inte domningar,
> Just smärta. Det märker inte att det finns ett problem tills jag går på toaletten. Det varar bara för dagen
> Av ritt. Nästa dag är bra. Följande dagarna jag är lite öm men inga problem med # 1.
>
>
>> Gå på toaletten ska inte ont IMO.
>
> Det är vad jag skulle tycka det är därför jag är lite orolig. Jag vill inte skada min delar (plus
> Jag har inte barn ännu!)

Jag har ett BG sadel på min MTB och tycker det är mindre än idealisk. Däremot verkar din beskrivning inte
att lägga upp.

IIUC du inte får någon smärta, ömhet eller domningar direkt samband med sadeln. Men,
Efter en tur du har en stickande känsla när de kissar.

Det låter inte "sadel närstående" om det har något att göra med din cykel.

Vilken typ av shorts / underkläder använder du?

Är det möjligt att du har någon infektion eller vad som presenterar sig själv när man blir varm en
svettiga "där nere" för 3 eller 4 timmar i sträck?

Kanske det är värt en pratstund med kvacksalvare?

T

Mule

> Det finns massor av inlägg om denna typ av problem i Google-grupper. Gå till www.google.com,
> Klicka på fliken Grupper och sök efter "sadel urinering". Du måste filtrera bort en del ganska
> Egendomligt klingande grejer men du kommer se att problemet inte är ovanligt. Jag misstänker att få
> Någon som kan kontrollera att din cykel passar ordentligt är en start och en sadel med hål i den kan
> Hjälp too.

Tack för den idén. Jag trodde att cykling gruppen skulle / borde vara min första anhalten men jag glömde
Om Google / trodde inte det skulle säga mig mycket.

Ha till hands en BBC-artikel om cykling och vävnadsskada. Måste undersöka bättre sadlarna jag
tänka. Jag vill ha barn!

--
... meandering mule ...

MATT

mula <meanderingmule.nospam@nospam.breathe.com> wrote in message
nyheter: Xns93D4A1408C15Bmeanderingmule@81.1.65.80 ...
> Hi All,
>
>
> Mer specifikt jag lider efter ca 4 timmar ridning - när jag går på toaletten.
[Snip] - Nej det är inte ett förslag.

Kanske inte är relaterade till sadeln alls. Är du dricka mycket vatten under lång ritt?
Din kissa ska vara klar eller ljus färg. Jag misstänker att uttorkning kan leda till snål pissa
eller kanske utlösa en flamma upp en annars vilande tillstånd.

Matt

Ian

Matt måste edykated coz e writed:

> Mula <meanderingmule.nospam@nospam.breathe.com> wrote in message
> News: Xns93D4A1408C15Bmeanderingmule@81.1.65.80 ...
>> Hi All,
>
>> Jag har en Specialized "Body Geometry" sadel som kom som standard med min MTB och det orsakar
>> Mig en hel del obehag under långritter.
>
>> Mer specifikt jag lider efter ca 4 timmar ridning - när jag går på toaletten.
> [Snip] - Nej det är inte ett förslag.
>
> Kanske inte är relaterade till sadeln alls. Är du dricka mycket vatten under lång ritt?
> Din kissa ska vara klar eller ljus färg. Jag misstänker att uttorkning kan leda snål
> Kissa, eller kanske utlösa en flamma upp en annars vilande tillstånd.
>
> Matt
>
>
>
>
Ge efter för den mörka sidan. Låt den mörka sidan "befria" din pott problem.

Ian

Terry

> Inte får samma

Efter att ha gått igenom detta själv jag hitta en Terry befriare sadel med ett riktigt stort hål i den
varit svaret. Jag antar att du menar urinrörets ömhet vid urinering. (Om det är ont i anus
kanske är det högar från sila hårt på kullarna.) använder jag en bäckar professionell ljuset cykel,
men det är inte så effektiva för problemet med en öm urethra.I inte gör långa dagar om det på
helhet, även om jag har gjort tidigare. Jag tror inte att tjocka mjuka sadlar är svaret för
långritter, om du inte är mycket aktsam om inte sitter på den much.You sluta med stora
värkande kött där blodet har trängts ut i evigheter, och om du grus tänderna och kvarstår
Nästa du klumpar och abscesser.

TerryJ

Sammet

Er, sa OP (och jag har nu förlorat posten) han bar normal lycra / vadderade undershorts. Är
you're wearing stoppade underkläder och lycra shorts cykling? eller det ena eller det andra, beroende på vad
du med?

Såvida Lycra cykling shorts är inte stoppad, du kan vara till förfång för syftet genom att bära både på
Samtidigt ... men jag kanske har missförstått vad du sa.

Sammet

Peter Clinch

mule skrev: [Terry sadlar]
> Jag har hört talas om dem. De låter som de är bra men de kostar 20 = ganska lite också.

Vilket pris komfort? Varje minut blir du satt på cykeln en = 20 bekväm sadel kommer att göra det en
mer behaglig upplevelse. Om en = 20 sadel kostar dig = A340 och varar i 10 år sedan gör
aritmetik för värdefulla = e = 20 för pengarna ...

> Det kan också ljud dum men några killar någonsin använda kvinnors sadlar? Det =
Y = 20
> Ser mycket bekvämare än mens ". Jag hade handel min stolthet för komfort =

> Anyday men undrade hur praktiskt det egentligen skulle vara.

För det mesta en "kvinnornas sadel" är bara lite större, eftersom den genomsnittliga =

dam har sit ben bredare isär, och det är det. Anatomi varierar mellan = 20 personer [1], och genomsnitt
överlappning (män är i genomsnitt längre än kvinnor, =

men jag är kortare än min flickvän, till exempel). Så det är verkligen = 20 värt att pröva en "kvinnors
sadeln "ut. Terry sadlar för kvinnor = 20 cutouts syftar till att minska trycket på deras
särskilt "bitar", men det =

kissa röret är i den typen av plats där som kan hjälpa i alla fall, och = 20 Terry också göra mäns
versioner av sina hål sadel. Terry på min = 20 sambo cykel är en kvinna "särskild" modell, men
I'd * mycket * hellre spendera =

ett par timmar på det än icke-kvinnor särskilda * sak * it = 20 bytas ut (I'd smeknamnet är "den
Crimson Excrutiator "och dess ägare = 20 instämde och köpte Terry).

Gå till en butik med ett urval och sitta på varje sadel du kan, = 20 helst i kombination med minst
en tur runt kvarteret.

Pete.

[1] vilket är anledningen till Specialized's blurb om uppbyggda kring detaljerna =

mänskliga anatomin är lite dum på något sätt. Det organ vars geometri = 20 ligger i deras CAD-maskin
kanske inte har samma geometri som du! --= 20 Peter Clinch University of Dundee tfn 44 1382 6601 11
ext. 33.637 Medical Physics, Ninewells Hospital Fax 44 1382 6401 77 Dundee DD1 9SY Skottland UK netto
pjclinch@dundee.ac.uk http://www.dundee.ac.uk/ ~ pjclinch /

Mule

> Vad kostar komfort? Varje minut blir du satt på cykeln en bekväm sadel kommer att göra det en
> Mer behaglig upplevelse. Om en sadel kostar £ 40 och varar i 10 år sedan gör det aritmetiska
> Valuta för pengarna ...

Du är helt rätt. Egentligen har jag trålning online cykelaffärer och jag har hittat priser mellan
mellan £ 16 och £ 45 för en befriare. Så det verkar inte dåligt alls.

> Gå till en butik med ett urval och sitta på varje sadel du kan, helst i kombination med minst en
> Åka runt kvarteret.

Jag går till en plats som kallas "Cycle Surgery" i eftermiddag och kommer att prova några sadlar, esp den
Liberator om de har det.

Tack,

--
... meandering mule ...

Raimon

hej ... trodde att jag skulle skicka in mitt experienses med platser ... först ut, jag har ridit cyklar sedan
senare 50-talet, jag har gått igenom de vanliga typer (Brooks & geler ingår) genom recumbants & ur
par kilometer genom många (100 +) km dagligen ...

ca 7 år sedan hittade jag en annan typ på en loppmarknad och fick det ... så mycket annorlunda och så mycket
bekvämare ... ungefär 4 år sedan fick jag ett jobb på en cykel bud som fick mig att gå
för 30 till 100 km per dag ... Jag insisterade och kunde överföra min plats till sina cyklar (lyckligtvis,
de flesta hade samma storlek sadelstolpe) ... comfortablity var en av de primära behoven ... flera
år senare beslöt någon att ta plats från min cykel ... istället för att gå tillbaka till
"stammisar" (inklusive befriare stilen), jag köpte en ny ...

Det finns flera versioner av denna stil finns ... gå till Google eller vilken sökmotor du
användning och skriv "EasySeat" (typ jag), "Hobson Seat", eller gå till <www.spongywonder.com> att se
sin version av idén ... de borde vara tillgängliga via din lokala cykelaffär (även om de har
att beställa det) ...

Allt som allt Men alla platser och typer cykel har sina goda och dåliga sidor (även min recumbant blir
obekväm någon gång) ...

hoppas att detta ger lite mer bränsle för tanken

--

'till nästa ... Raimon

Mule

Tack till alla som svarade.

Jag hittade denna webbplats tack vare Google:
1. http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/149268.stm
2. http://www.spermconfirm.com/Biking.html

liksom några andra, men hänvisningen till "Aero" sadel (Selle San Marco) på BBC artikeln
fick mig att ta notis.

Hur som helst är jag fortfarande ung, inte har barn, vill ha barn så tog detta på allvar.

Detta ledde mig till dessa produkter:
3. http://www.sellesanmarco.com/pagine_prodotti/aero.asp
4. http://www.dimarusa.com/un-saddle/saddle.htm

Kunde inte hitta 2 alls. Jag tycker det är fortfarande i FoU Den "Aero" är svår att hitta i Storbritannien men
hittade en butik som säljer det till ett konkurrenskraftigt pris (£ 32). Det är den ordning som i förmiddags.

Det var ett val mellan en Liberator och en Aero och Aero vann (denna gång). Om det är någon bra jag
dig och jag blir av att köpa en Terry sadel.

Jag gick till en cykelaffär i dag men beslutade att inte bry sig om testning sadlar. First off my botten är
fortfarande öm och andra jag inte tror att du verkligen kan tala om en sadel är någon bra tills du har
utfört ett omfattande körsträcka på det. Jag är glad (denna gång) för att prova en produkt på dess rykte och se
hur det går.

Either way I'll post uppdateringar efter mina första turer. Jag ser fram emot det - och så är
rumpan ...

--
... meandering mule ...

Fraggle

raimon@efn.org (Raimon) skrev i news: Raimon-1208030923120001 @ uppringd-ras19 -
77.eug.or.uspops.net:

> Det finns flera versioner av denna stil finns ... gå till Google eller
> Vilken sökmotor du använder och skriv "EasySeat" (typ jag),

http://www.electricmobility.co.uk/easyseat.htm

ja ser bekväma, inte säker på hur du fäster det på cykeln though!

Fragg;)

Raimon

I artikel <Xns93D657B2C05CFragglerock1@195.129.110.201>, skrev Fraggle <Fraggle_rock_1@yahoo.com>:
>
> Ja ser bekväma, inte säker på hur du fäster det på cykeln though!
>
> Fragg;)

finns två långa ovala barer under sätet ... de passar i de flesta sadelstolpe clamping system,
Men jag har stött på en del inlägg som behövs större barer (på min nuvarande tjänst jag ändrade detta
problem med hjälp av tunn kopparplåt som spacers)

en sak jag inte tala om den här platsen är att den har flera justeringar som måste
övervägas innan den verkliga komfort träffar i --
1.Det vinkel på sätet (min var bäst när jag nästan kändes som om jag skulle glida bort framåt); 2.Den pads
kommer att flytta vänster / höger för att matcha BUN konfiguration

de nu också erbjuda fårskinn pads för både sina modeller, så som kan lägga till sin comfort ...

--

'till nästa ... Raimon

Automatic Translations (Powered by Powered by Google):
BulgarianCroatianCzechDanishDutchEnglishFinnishFrenchGermanItalianJapaneseKoreanNorwegianPolishPortugueseSpanishSwedish
Translations delivered by vBET Translator 3.3.1