PDA

Brake fade (MTB)

Visa fullständig version: Brake fade (MTB)

Andrew Cooke

Hej,

Finns det några enkla, billiga sätt att minska / hantera broms blekna under (försiktiga) nedförsbackar?
Varje åkstil (bortsett från obromsade) bättre än någon annan? Någon form av block som kan bli bättre
än en annan?

Jag har en Raleigh M50. Aluminiumfälgar (svart anodiserat med fälgar marken till silver). Tekpro
bromsar. Jag inser att detta inte är den mest sofistikerade cykeln i världen, men det är vad jag har
(faktiskt, för priset, tror jag det är ganska bra - men jag har ingen erfarenhet av något finare).
Jag är inte alls angelägna (pengar, utseende och en misstanke om något nytt / lust) att få skivbromsar.

Tack, Andrew

PS När jag senast cyklade off-road, kanske 6 eller 7 år sedan, jag minns inte det här problemet. Det var på en
liknande kvalitet cykel - därav min undrar om det finns något "självklara" som kan hjälpa. I båda
fall jag är i torr, dammig länder (Chile, S America).

David

"Andrew Cooke" <andrew@acooke.org> wrote in message
news: aef33705.0212180748.5d8f800 @ posting.google.com ...
> Hi,
>
> Finns det några enkla, billiga sätt att minska / hantera broms blekna under (försiktig)
> Nedförsbackar? Varje åkstil (bortsett från obromsade) bättre än någon annan? Någon form av pad som
> Kan vara bättre än en annan?

Ja, men om dina dynor är gamla, bara få nya kan hjälpa, eller kanske bara slipa udda lite av
gamla gummi. Om det inte gör det, prova lax-colored Kool-Hållplatser (bra bromsar men tenderar att vara
bullrig i V-typ bromsar).

Om det inte fungerar, byta till skivbromsar fram.

David

David Ornee

"David" <emrich.doesn'tlikespam@bigfoot.extrastuff.com> wrote in message
news: 6y1M9.723 $ UE3.60420254 @ newssvr13.news.prodigy.com ...
>
> "Andrew Cooke" <andrew@acooke.org> wrote in message
news: aef33705.0212180748.5d8f800 @ posting.google.com ...
>> Hi,
>
>> Finns det några enkla, billiga sätt att minska / hantera broms blekna under (försiktig)
>> Nedförsbackar? Varje åkstil (bortsett från obromsade) bättre än någon annan? Någon form av pad som
>> Kan vara bättre än en annan?
>
> Ja, men om dina dynor är gamla, bara få nya kan hjälpa, eller kanske bara slipa udda lite
> Gamla gummi. Om det inte gör det, prova
lax-colored
> Kool-Hållplatser (bra bromsar men tenderar att vara högljudd i V-typ bromsar).
>
> Om det inte fungerar, byta till skivbromsar fram.
>
> David
>
Som andra föreslagit, hålla kuddar ren genom att försiktigt slipa eller lämna in dem. Jag föreslår att rengöra
bromsyta av fälgarna också. Scotch kuddar och lite vatten fungerar bra. När du tar
däck iväg för att kontrollera dina hjul, kan du också försiktigt använda något aceton för att rengöra bromsar
ytor. Var särskilt försiktig med aceton, eftersom det är mycket flyktiga, brandfarligt och kan
Lös gummi produkter som rör och däck.

David Ornee, Western Springs, IL

Kinky Cowboy

news: aef33705.0212190349.43ca4e2 @ posting.google.com ...
> Tack för alla förslag. Folk har nämnt:
>
> - Slipning / cleaning pads
> - Rengöring fälgar
> - Byte Skjutmått
> - Byta pads
> - Få skivor
>
> Men jag är inte klart hur de flesta av dessa kommer att lösa mina problem. Bromsarna är bra
> Normalt - det är bara när jag är på en lång, långsam nedförsbacke att de blir mindre och mindre mottaglig.
> Så jag är inte säker på hur cleaning pads eller fälgar skulle ändra detta (och allt damm här tror jag
> Jag sandning kuddar varje gång jag använder dem). Dessutom ser jag inte hur bromsok flexar kommer att påverka
> Bromsning (never mind hur det bara kan bli ett problem när fälgarna är heta) - säkerligen den kraft
> Mellan pad och rim är densamma oavsett om bromsok flex ett mycket eller lite (den enda skillnaden jag
> Kan se är att om de flex mer, spakarna röra sig mer för samma mängd kraft, zo du
> Kanske, med mycket Flexy bromsok, slut rörelse).
>
> Jag försöker vara otacksam - Jag vill bara att tänka igenom det för att undvika att gå på en
> Wild-goose chase.
>
> Thanks, Andrew
>
> Andrew@acooke.org (Andrew Cooke) wrote in message
nyheter: <aef33705.0212180748.5d8f800@posting.google.com> ...
>> Hi,
>
>> Finns det några enkla, billiga sätt att minska / hantera broms blekna under (försiktig)
>> Nedförsbackar? Varje åkstil (bortsett från obromsade) bättre än någon annan? Någon form av pad som
>
>> Jag har en Raleigh M50. Aluminiumfälgar (svart anodiserat med fälgar marken till silver). Tekpro
>> Bromsar. Jag inser att detta inte är den mest sofistikerade cykeln i världen, men det är vad jag har
>> (Faktiskt, för priset, tror jag det är ganska bra - men jag har ingen erfarenhet av något
>> Amatör). Jag är inte alls angelägna (pengar, utseende och en misstanke om något nytt / lust) att få
>> Skivbromsar.
>
>> Thanks, Andrew
>
>> PS När jag senast cyklade off-road, kanske 6 eller 7 år sedan, jag minns inte detta problem. Som
>> På en liknande kvalitet cykel - därav min undrar om det finns något "självklara" som skulle
>> Hjälp. I båda fallen jag är i torr, dammig länder (Chile, S America).

Det är vad jag vill se, ljud resonemang om RBT, inte förekommer särskilt ofta. Det enda förslag
som kan bota din broms blekna är de som problemet, nämligen: din nuvarande friktion
Materialet har en friktionskoefficient som är acceptabelt när kallt men för låg vid varmt. Av
förslag som lagts fram, byta bromsbeläggen eller ändra både pad och bromsyta (dvs.
byta till skivor) båda har möjlighet att ta itu med problemet. Eftersom du inte vill ha skivor,
detta lämnar byta kuddar. Sök efter rekommendationer av munstycken som antingen har en högre
friktionskoefficient än din nuvarande dem vid förhöjd temperatur eller som är utformade med
bättre värmeavledning i åtanke så att dynor stanna svalare. Naturligtvis är detta problem på ett
skivor infördes för att lösa, och de gör det mycket bra, så om du verkligen vill ha det bästa Downhill
broms du behöver för att övervinna din Luddite tendenser.

David

news: aef33705.0212190349.43ca4e2 @ posting.google.com ...
>
> - Rengöring fälgar
> - Byte Skjutmått
> - Byta pads
> - Få skivor
>
> Men jag är inte klart hur de flesta av dessa kommer att lösa mina problem. Bromsarna är bra
> Normalt - det är bara när jag är på en lång, långsam nedförsbacke att de blir mindre och mindre mottaglig.

Jag hade ett par Svår blekna som löstes med bättre kuddar. En en av
utförsbackar (> 40MPH ner en lätt grusväg) Jag hade en liten krasch när jag sprang ut ur bromsar
närmar sig ett hörn. På en 19% grad väg härkomst (samma cykel, men med väg däck), en värme-relaterade
lägenhet (en patch separerade i min Framdäck) åtföljs den svåra blekna. Jag tror inte att nya kuddar
kommer att bidra mycket med den delen.

Jag gör samma saker i min cykel med en front skiva utan broms blekna.

David

Jobst Brandt

Andrew Cooke skriver:

> - Rengöring fälgar
> - Byte Skjutmått
> - Byta pads
> - Få skivor

Från beskrivning, dessa är i övrigt väl fungerande bromsar. Brake fade kommer från termisk
effekter på bromskloss material. Ingen av metalldelar är mätbart påverkas vid dessa temperaturer
så det enda rimliga förslaget i listan ovan är "Byta pads".

Det vill säga, ligger problemet i bromskloss materialet ... och naturligtvis den situation som
orsakar höga broms temperaturer. Därför får en uppsättning Kool-Stop Salmon färgade pads. Detaljer finns på:

http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html

Jobst Brandt <jobst.brandt@stanfordalumni.org> Palo Alto CA

Paul Southworth

I artikel <uHpM9.55682$Ik.1699452@typhoon.sonic.net>, <jobst.brandt@stanfordalumni.org> skrev:
> Andrew Cooke skriver:
>
>> Tack för alla förslag. Folk har nämnt:
>
>> - Slipning / cleaning pads
>> - Städning fälgar
>> - Byte Skjutmått
>> - Byta pads
>> - Få skivor
>
>> Men jag är inte klart hur de flesta av dessa kommer att lösa mina problem. Bromsarna är bra
>> Normalt - det är bara när jag är på en lång, långsam nedförsbacke att de blir mindre och mindre mottaglig.
>
> Från beskrivning, dessa är i övrigt väl fungerande bromsar. Brake fade kommer från
> termiska effekter på bromskloss material. Ingen av metalldelar är mätbart påverkas vid dessa
> temperaturer så det enda rimliga förslaget i listan ovan är "Byta pads".
>
> Det vill säga, ligger problemet i bromskloss materialet ... och naturligtvis den situation som
> orsakar höga broms temperaturer. Därför får en uppsättning Kool-Stop Salmon färgade pads. Detaljer finns på:
>
> http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html

Har någon någon erfarenhet av att använda lax kuddar med Mavic keramisk fälg (jämfört med den gröna
pads)? Är de tillräckligt hårt för att undvika att bli uppäten?

Bluto

"Kinky Cowboy" <kinkySPAMKILLERcowboy_uk@excite.com> skrev:

> The pads. Sök efter rekommendationer av munstycken som antingen har en högre friktionskoefficient än
> Ditt nuvarande riktlinjerna vid förhöjd temperatur eller som är utformade med bättre värmeavledning i
> Sinne så att dynor stanna svalare. Naturligtvis är detta problem en skivorna infördes för att
> Lösa, och de gör det mycket bra, så om du verkligen vill ha det bästa Downhill broms du behöver
> Övervinna din Luddite tendenser.

Jag fick nyligen mitt första broms cykel skiva i tjänst (Avid Mechanical, lager på Van Dessel Buzz
Bomb). Det verkar ha förbättrats bromskraft när kuddar värma upp, precis som bromsarna på min
motorcykel. Skillnad bromsarna på min motorcykel, den genomskinliga lilla skivan verkar varp i en ny och
olika sätt varje gång det blir varmt.

På den positiva sidan, gnugga den kuddar inte värre nu att den kupade framhjulet har gått alla
ostabilt. (

Chalo Colina

Kronk

Den 20 december 2002 04:37:18 GMT, "Alexander Grekhov" <grekhov@wgukraine.com> skrev:

> Du kan behöva justera din körställning - din vikt inte bör vara "alla på framsidan". Lower
> din plats, skjut tillbaka. Rise din styret om det behövs (stam / styre med fler stiga).

Min första tio hastighet hade droppe barer och hävstänger förlängning bromsarna så att jag kunde bromsa från
antingen överdelarna eller sänker. Bakhjul Liftoff hänt mycket lättare när mina händer var på
överdelar. Jag är ganska säker på att höja barer skulle inte förbättra något här, och kan göra
saken värre.

Kronk

Pommerska

jobst.brandt @ stanfordalumni.org skrev:

> ... Eftersom aluminium fälg i fälg bromsning är värme (energi) sjunka, beläggning det med en
> Isolator är en dålig idé, eftersom det orsakar Pad överhettas och fälgen svalna dåligt när det
> Värms upp.

Anonym troll och Snipes:

Bortsett från själva bromsen låt var en god termisk anslutning krävs, fälgar och ekrar
bör aluminium och svart. Black organ utstråla (och absorberar) värme bättre än något annat
"färg". Därför al kylare för elektrisk utrustning är oftast svart. Den "aero" fälg
är bäst eftersom det ger den största yta. Så fälgar bör aero och anodiserad svart och
borde inte ha rostfritt stål öljetter eftersom dessa inte kommer att överföra värme tillräckligt för
ekrar. Mässing eller Al nipplar bör användas (på grund av god värmeledning), och ekrar bör
också anodiserat svart och de bör blad för att öka ytan.
Allt detta kommer att hjälpa att bli av med den värme som genereras från bromsning. Dessutom bör ryttare rida bara på
natten eller vid mulet villkor, eftersom detta kommer att mildra verkningarna av solen lastningen på värmen
splittras ytor.

Detta verkar vettigt.

Tack, Pom-Pom

Ajames54

On Fri, skrev 20 december 2002 02:12:14 GMT, jobst.brandt @ stanfordalumni.org:

> Paul Southworth <cnhyf-1040014800@usenet.etext.org> skriver:
>
>>> http://sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html
>
>> Finns det någon som har någon erfarenhet av att använda lax kuddar med Mavic keramisk fälg (jämfört med den gröna
>> Pads)? Är de tillräckligt hårt för att undvika att bli uppäten?
>
> Get keramiska särskilda pads. Keramiska är en isolator, överhettad det vanligaste pad material.
> Eftersom aluminium fälg i fälg bromsning är värme (energi) sjunka, beläggning det med en isolator
> en dålig idé, eftersom det orsakar Pad överhettas och fälgen svalna dåligt när den värms upp. In
> sina ansträngningar att förhindra fälg bära det försämrar värmeenergi försvinnande från bromsning.
>
> Jobst Brandt <jobst.brandt@stanfordalumni.org> Palo Alto CA

FWIW Jag byggde ett hjulpar från 217 Keramik när de först kom ut ('93? '94?) Och sedan
fanns något sådant som en keramisk specifik pad när jag använde Scott Mathauser kuddar som jag
hade svurit vid (på?) i år. Om något de var tystare än på de flesta andra fälgar ... och de
varade och varade och varade ..

i all ärlighet men det är först sedan jag var tvungen att byta till nyare kuddar som jag har märkt något
gillar vad jag skulle kalla bromsar vissna

Jag har fått höra att kool-stop lax kuddar är samma material som mathausers men ingen
häromkring säljer dem ...

Jobst Brandt

Anonym troll och Snipes:

>> ... Eftersom aluminium fälg i fälg bromsning är värme (energi) sjunka, beläggning det med en
> Isolator är en dålig idé, eftersom det orsakar Pad överhettas och fälgen svalna dåligt gång
>> Den värms upp.

> Bortsett från själva bromsen låt var en god termisk anslutning krävs, fälgar och ekrar
> Bör aluminium och svart. Black organ utstråla (och absorberar) värme bättre än något annat
> "Färg". Därför al kylare för elektrisk utrustning är oftast svart.

Som det gamla ordspråket säger, "lite kunskap kan vara farliga" och gäller här eftersom det i
temperaturer på cykel bromsar, alla organ är "svarta organ" oavsett färg, värmestrålning
är i det långa infraröda våglängder.

Terry Morse

Pommerska skrev:

> Bortsett från själva bromsen låt var en god termisk anslutning krävs, fälgar och ekrar
> Bör aluminium och svart. Black organ utstråla (och absorberar) värme bättre än något annat
> "Färg". Därför al kylare för elektrisk utrustning är oftast svart.

Observera att något som ser svart för ögat får inte vara en bra IR emitter. Anodized
aluminium är en utmärkt IR emitter, men svart krom är fruktansvärt.
--
Terry Morse Palo Alto, CA http://www.terrymorse.com/bike/

Jobst Brandt

Jon Isaacs skriver:

>> Från beskrivning, dessa är i övrigt väl fungerande bromsar. Brake fade kommer från
> Termisk effekt på bromskloss material.

>> Ingen av metalldelar är mätbart påverkas vid dessa temperaturer så det enda rimliga
>> Förslag i listan ovan är "Byta pads".

> Allvarlig fråga:

> Jag undrar hur mycket egenskaper fälgen påverkar temperaturen i pad, skulle en rim
> Med en större yta eller bättre värmeöverföring hjälp i en situation som denna???

I ett par friktion, värme som alstras av deformation av mjukare material (den som slits och
deformeras) och i cykel fälg bromsar, som nästan uteslutande är det bromskloss. Rim slitage från hårda
partikelkontaminering (väg grus) av gränssnittet, det stoff som orsakar rim slitage är
undantag. Därför, eftersom det underlag är en utmärkt termisk isolator, bromsning värme kan undkomma
endast när överförs från pad yta på fälgen för avledning till atmosfären. Från denna
Det borde vara uppenbart att ett isolerande fälgen kommer att orsaka konventionella kuddar att smälta och slits snabbt
samtidigt som det producerar dålig utvecklingsstörning.

Något som resulterar i en snabbare nedkylning fälg föredras i detta sammanhang även om vissa metoder
är opraktiskt för cykling.

> Inte allvarligt avsnitt:

> Funderar svart anodiserat här?? (<g>)

> Naturligtvis kan man alltid rigga upp till spraya bromsarna med vatten från en Camel Back, som skulle
> Kyler ner dem, men kan orsaka andra problem med friktionskoefficienten ... <g>

Detta är en del av ovanstående fråga och, ja, anodisering är en keramisk, och ja, det isolerar. Men sedan
länge läsare av denna nyhetsgrupp har hört den här diskussionen ofta. Vattenkyld bromsarna fungerar men
friktionen yta måste vara torr. Som jag sa, "vissa metoder är opraktiskt för cykling."

Jobst Brandt

Per Löwdin skriver:

> Det fälgar är givetvis också en viktig faktor. Keramiska fälgar fade mindre och håller längre.

Brake fade är kapslade genom termisk mjuknat bromskloss material. Fälgar ändrar inte fysiskt
egenskaper betydligt under glödande röd temperaturer. Keramiska fälgar höja yta
temperatur hos pad signifikant, vilket leder till snabbare blekna och slitage.

Från vad vill du dra slutsatsen att keramiska fälgar förhindra broms blekna?

Terry Morse

jobst.brandt @ stanfordalumni.org skrev

> Som det gamla ordspråket säger, "lite kunskap kan vara farliga" och gäller här eftersom det i
> Temperaturer på cykel bromsar, alla organ är "svarta organ" oavsett färg, termisk
> Strålning som i det långa infraröda våglängder.

Även på det långa infraröda våglängder, vissa cykel delar är svartare än andra. Emissivitet av
anodiserad aluminium är 0,82-0,86. Highy polerad aluminium, har dock en utstrålning på ca 0,05,
cirka 17 gånger värre än anodiserad. Även starkt oxiderat aluminium har utstrålning är bara 0,25.
--

Terry Morse

Jobst Brandt skrev:

> Terry Morse skrev:
>> Även på det långa infraröda våglängder, vissa cykel delar är svartare än andra. Emissivitet av
> Anodiserad aluminium är 0,82-0,86. Mycket polerat aluminium, har dock en emissivitet på cirka
>> 0,05, ungefär 17 gånger värre än anodiserad. Även starkt oxiderat aluminium är emissivitet är bara
>> Om 0,25.
>
> Det är inte så jag minns mäta avges energi från en polerad och matt aluminium platta

Här är några referens utstrålning intervallen för vissa material:

http://www.electro-optical.com/bb_rad/emissivity/matlemisivty.htm

> Även om svart anodiserat var bättre emitter, ser jag inte det, för mekanisk hållbarhet skäl,
> Aluminium bör anodiserad.

Om hållbarhet är en fråga, en mycket tunn eloxerad beläggning är tillräckligt för att höja aluminium s emissivitet att
över 0,8. Färgen spelar ingen roll. Jag tvivlar tunn anodisering har stor inverkan på hållbarheten, eftersom
sprickor i den tunna ytan är för liten för att föröka sig. Om anodisering är inte möjligt, en tunn gel coat
kan producera 0,7 eller högre. Men gel rockar är inte lika hållbart som anodisering.

Tillbaka när jag höll på flyg arbete värmeöverföring, mättes emissivities alltid lägre än
de publicerade siffrorna med så mycket som 10%. Detta messed up kylning modeller, tills vi började använda
de mer konservativa siffror.
---

Michael Blake

Terry Morse "<tmorse@spamcop.net> wrote in message
news: 1d7ea2f8.0212221856.120d4768 @ posting.google.com ...
> Terry Morse skrev:
>
> Oj. Gör att "clear coat", inte "gel coat". Jag måste ha tänkt på att segla när jag skrev
> Det. Klarlack för cyklar, gel jackor för båtar.
> --

Jag visste inte så mycket pengar fanns på ett ställe längre. Abike och en båt!! Jag agast på någon
som har det där-med-alla ha båda dessa hobbies. Jag är också bara skoj och mycket svartsjuk.

Mike

Automatic Translations (Powered by Powered by Google):
BulgarianCroatianCzechDanishDutchEnglishFinnishFrenchGermanItalianJapaneseKoreanNorwegianPolishPortugueseSpanishSwedish
Translated to other languages supported by vBET Translator 3.2.2