PDA

Vivente World Randonneur

Visa fullständig version: Vivente World Randonneur

pubtourer

Med risk för att starta en annan "som är den bästa långfärdscykel?" tråd, skulle jag vara tacksam för alla erfarenheter / åsikter om vivente World Randonneur. Denna cykel började livet som en Tvillingarna på 1980-talet och var badged senare Mongoose.

Den kommer väl spec'd på AUD1, 750, inklusive Tubus rack fram och bak, stänkskydd, dynamo nav och STI Växelreglage:

http://www.viventebikes.com//product/cid/6/category/WORLD% 20RANDONNEUR/parent/0/t/product

Navet är inte mycket av en drawcard för mig som batteridrivna lysdioder är så bra och billigt nuförtiden, jag undrar varför de brydde sig. Är navet som kan ge problem i form av hjul styrka och ekrar?

Inte säker på det sluttande övre röret antingen - några tankar?

Det andra valet är buttre LHT. Det finns här som en "fullständig" cykel för cirka AUD1, 500 men med tiden du lägger lera vakter, pedaler och rack etc, kommer det till lite mer att vivente. Det ser verkligen mer ut som en klassisk långfärdscykel. Tyvärr har jag inte kunnat rida en. Jag vet att det har ett starkt efter.

En viktig skillnad är baren slut vs STI reglage. Jag skulle gärna använda bar-ends, men har aldrig ägt en cykel med STI.

Naturligtvis Trek 520 är en annan möjlighet, men vid AUD2000 för grundläggande cykel, tror jag inte att det representerar samma värde och Vivinte och buttre. Har också tittat på och riden en Fuji men fann det relativt billigt spec'd jämfört med andra.

Alla bidrag välkomna!

Tack

cyclemanx

Jag har turnerat på Mongoose aluminium inramad version under flera år.
Även om det i grunden en bra långfärdscykel. Jag monterade småningom rak stång, två större bak kuggar, längre räckvidd bakväxel, stänkskärmar och pannier rack.
Ramen är mycket rigid och sänder en hel del vibrationer och stress i mina armar och överkropp.
Min gamla stål inramade hacka är mycket vänligare för mig fysiskt, så jag innerligt vill passa en vivente Chromo ram till Randonneur.
Som ni säger, är den främre Dyno nav och belysning systemet totalt superflous.
Jag har skickat vivente flera gånger föreslå hur de skulle göra ett bättre långfärdscykel, men de tror på sin egen hype, och inte bry sig om att svara.

pubtourer

Tack för svaret.

Sedan min post, min touring kompis och jag har vart och köpt vivente och vi är båda nöjda med vårt val. De är en riktigt bekväm och gedigen långfärdscykel.

Precis som ni brukade jag turen på en Al ram - ett Rayleigh Oversized Aluminium - och fann det mycket hårda i jämförelse med CrMo stålram.

Även om jag aldrig skulle kunna motivera kostnaden för dynamo nav och ljus för liten del av natten ridning som jag gör, jag måste säga att de är fantastiska - se i stället setts.

Den enda möjliga nackdelen av deras standard spec är relativt hög skuldsättningsgrad. Jag älskar höga högsta växel (kan bekvämt pedal till 70km / h), men befinner mig i bottenredskap lite för fort på kullarna.

Happy Touring

cyclemanx

Tack för svaret.

Sedan min post, min touring kompis och jag har vart och köpt vivente och vi är båda nöjda med vårt val. De är en riktigt bekväm och gedigen långfärdscykel.

Precis som ni brukade jag turen på en Al ram - ett Rayleigh Oversized Aluminium - och fann det mycket hårda i jämförelse med CrMo stålram.

Även om jag aldrig skulle kunna motivera kostnaden för dynamo nav och ljus för liten del av natten ridning som jag gör, jag måste säga att de är fantastiska - se i stället setts.

Den enda möjliga nackdelen av deras standard spec är relativt hög skuldsättningsgrad. Jag älskar höga högsta växel (kan bekvämt pedal till 70km / h), men befinner mig i bottenredskap lite för fort på kullarna.

Happy Touring
Kan du prissätta Cromo ram i Australien för mig?
Även vivente har agenter i Sverige - Jag har inte sett några st i Auckland området där jag bor.

pubtourer

Kan du prissätta Cromo ram i Australien för mig?
Även vivente har agenter i Sverige - Jag har inte sett några st i Auckland området, där jag live.Hi,

Jag har just fått följande svar från vivente distributör (noelmcf@geminibicycle.com.au):

Det är min avsikt att erbjuda en ram och gaffel paket - troligen i slutet av 2009.

Vilket betyder förmodligen att det kommer men inte hålla andan.

Bulgarian Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Italian Japanese Korean Norwegian Polish Portuguese Spanish Swedish