Gamla Route 66 Tour - orm antivenom.
Visa fullständig version: Gamla Route 66 Tour - orm antivenom.
Hej alla.
I tre veckor jag avviker för en turné i USA på väg 66, (Il till Ca). Jag fick rådet nyligen om att ta orm antivenom bara i fall behov skulle uppstå. Jag är fullt medveten om ormar bara attack under försvar om de känner sig hotade och kommer att bo klara av under tillväxt eller kluster av berg där de återfinns ofta för att svalka dig men jag är intresserad av någon annans åsikter / varnar / berättelser på denna fråga.: förväxlas
Hälsningar. Mark. UK
Hej alla.
I tre veckor jag avviker för en turné i USA på väg 66, (Il till Ca). Jag fick rådet nyligen om att ta orm antivenom bara i fall behov skulle uppstå. Jag är fullt medveten om ormar bara attack under försvar om de känner sig hotade och kommer att bo klara av under tillväxt eller kluster av berg där de återfinns ofta för att svalka dig men jag är intresserad av någon annans åsikter / varnar / berättelser på denna fråga.: förväxlas
Hälsningar. Mark. UKI've DRIVEN längs Route 66 från Chicago till Kalifornien flera gånger ...
Du kanske inte behöver oroa dig för ormbett undantag av den typ dina däck kan få!
I detta avseende, medan många har sagt elaka saker om dem, rekommenderar jag att du allvarligt överväga vissa fasta, Urethane däck ... Jag antar att den vanliga "varumärke" som säljs i Storbritannien är Green däck (http://www.greentyre.co.uk/). Avståndet mellan Chicago och Los Angeles är ca 3000 miles (4800 kilometer). Medan den gröna däck borde sista sträckan, kan det inte skada att lägga upp en extra ifall du bär ut bakdäck (Du kan rotera dem, naturligtvis, om du märker att slitaget är större än du tror ... och, Du kan rida dem till inom 1mm på fälgen eftersom de är fasta men cykeln hantering kommer att påverkas vid den punkten). Få de fetaste dem som passar dina fälgar och ram (under fendrar, förstås).
Anm. Om du planerar att passera Mojaveöknen (mellan Kingman, Arizona & Barstow, Kalifornien), så vill man göra detta på natten, oavsett vilken tid på året (om du kan välja) och oavsett transportmedel ( t.ex. bil) - det handlar om 90 + miles. Så, vill du ljus ... bra, kanske du vill ha ljus, oavsett. 40 º C på natten är inte ovanligt i Mojave, BTW.
Skorpioner i öknen skulle vara min oro, BTW, snarare än ormar.
Du vill ha en hög kvalitet, Backpacker's poncho (en som går ner på knä) som består av belagd nylon eller bättre tyg (eftermiddagen åskväder är oundvikliga) + glasögon som passar över dina solglasögon (billig "butik" glasögon med mjuk vinyl, ventilerat skal kommer att göra om utseendet inte är viktigt) för att när du stöter på sidvind (och kommer! dig), du vill ha mer ögonskydd än wrap-around glas kan ge. Lämna inte hemmet utan heller.
Jag tror Route 66 teoretiskt slutar i Barstow ... Om du går vidare västerut till Los Angeles (till exempel), jag är inte säker på hur du "Reseplaneraren" föreslå att du ska förhandla om miles mellan Victorville (Kalifornien) & Riverside / mån (till exempel) .. . eftersom cyklarna är inte tillåtna på den del av Interstate (80 + mph hastighet av alla fordon är inte ovanligt - och är tillåtet enligt California Highway Patrol - på neråt trots den teoretiska hastighetsgränsen). Det måste finnas en "yta väg" vägen mellan Barstow & LA, men jag har aldrig undersökt vad det kan vara.
Trottoaren på vissa sträckor kan vara mycket dålig ... särskilt genom Oklahoma (det har varit år sedan jag har varit på Route 66 genom vissa delar, så delar säkert kunnat repaved). Oavsett, bogen (som ni kommer att rida på på vissa ställen) är definitivt ojämn på vissa / många / de flesta delar av vägbanan.
Saker du kanske inte har tagit upp - du vill ha mer solskyddsfaktor än du tror, läppbalsam med några SPF, deodorant mer än du tror, något kropp talk ... eventuellt ett extra par skor liners. Du vill göra en extra vatten blåsa som backpackers använder (vissa BOXED viner använda dessa blåsor & spigots!).
BTW. Du kan vanligtvis inte läger någonstans kanske vill. Du kan läger KOA camping & State-eller-National Parks & "vilorum". Eller, om du tänker över natten på motell? Oavsett, kommer du troligen vill göra en kabel-lås för när du måste lämna cykeln utan tillsyn (t.ex. när du går in i en butik) - Jag tror att du alltid kan utnyttja lokalerna på ett McDonalds (nästan varje / (alla andra) TOWN kommer att ha en), BTW. Ett självuppblåsande Liggunderlag rekommenderas om du är camping.
Jag antar att du kommer på ett solo, FN-stödd Tour - är detta en fullmatad tur eller lätt lastade turné?
FWIW. Det är nog värt att göra avstickare till Grand Canyon (ca 100 km norr om Route 66 som kommer att vara I-40 [Interstate 40] vid den punkt på din väg). Du kommer att närma sig Canyon via Flagstaff, AZ & plocka upp västerut vägen via Williams, AZ ... det finns en "rastplats" mellan Flagstaff & Williams ... Så skulle ni över natten på rastplatsen, gå vidare till Williams, och sedan norrut till Grand Canyon (avståndet mellan Williams & GC är kortare ... vägen mellan Flagstaff & GC är hypotenusan-of - the-triangeln).
Du kanske vill ha en trippel vev. Om du bara vill använda en dubbel, så du vill ha en "kompakt" vev + en 12-34 MTB kassett + MTB bakväxel. Du kommer förmodligen ha en MTB-kassett & bakväxel även om du väljer en trippel! Även då kan du stöta på många ställen där du kanske vill promenera din cykel (dvs. mellan Moriarity, New Mexico & Flagstaff, Arizona) om du är fullt lastade - höjden mellan de två platser varierar mellan 7000 meter och om 7.500 meter ner till ca 5000 fot (det är alla en del av perm Overthrust) ... Chicago är omkring 600 meter över havet.
Jag rekommenderar verkligen Campagnolo ERGO Växelreglage om du inte använder bar-end Växelreglage ... den Campagnolo Växelreglage kan downshift när Drivlinan är under belastning.
Ta några "extra" bungee sladdar + en rulle silvertejp. Glöm inte dina verktyg!
Du kanske vill bifoga en "vimpel-on-a-pol" för synlighet ... Kontrollera din LBS ... ELLER, bära en reflekterande, neon-grön "VÄGARBETARE's" säkerhet Vest (de är öppna maskor - Jag gissar att västen skulle vara min smak) ...
Det är vad som kommer att tänka på ...
Hoppas du har ett stort äventyr!
BTW. Om / När du ringer Green Däck, berätta din plan ... Kanske de ska sponsra dig ... ett par däck, minimalt, i utbyte mot ditt inlägg-tour feedback och / eller omdöme.
Du kommer att bli lycklig om du ens se en orm! Problem med antivenom är att det är bara bra för en typ av orm. Du måste bära antivenom för en massa olika ormar. Nu med det sagt har jag rest i sydväst mycket, vilket inkluderar många backpacking resor, och ännu inte sett en Rattler ännu (men det betyder inte att du inte kommer att se en, eller att de inte finns).
Om du är tält camping, skulle du antagligen känna mycket mer bekväm om du använder ett tält som har en botten blixtlås (men observera jag använde ett tält utan botten blixtlås i 10 år och aldrig haft problem). Jag också göra ett kit ormbett, det är ganska billiga.
Jag föreslår att du gör lite läsning och information om ormar, kommer det att göra dig mer bekväm, eftersom det finns många missuppfattningar om dem. Du kommer att ha mer problem med hundar och förare, då du kommer med ormar.
Tack för att ta sig tid för all info, jag har besvarat de viktigaste punkterna ..
Jag har kört längs Route 66 från Chicago till Kalifornien flera gånger ...
Du kanske inte behöver oroa dig för ormbett undantag av den typ dina däck kan få!
I detta avseende, medan många har sagt elaka saker om dem, rekommenderar jag att du allvarligt överväga vissa fasta, Urethane däck ... Jag antar att den vanliga "varumärke" som säljs i Storbritannien är Green däck (http://www.greentyre.co.uk/ (http://www.greentyre.co.uk/)). Avståndet mellan Chicago och Los Angeles är ca 3000 miles (4800 kilometer). Medan den gröna däck borde sista sträckan, kan det inte skada att lägga upp en extra ifall du bär ut bakdäck (Du kan rotera dem, naturligtvis, om du märker att slitaget är större än du tror ... och, Du kan rida dem till inom 1mm på fälgen eftersom de är fasta men cykeln hantering kommer att påverkas vid den punkten). Få de fetaste dem som passar dina fälgar och ram (under fendrar, förstås).
Jag har använt Schwalbe "Marathon plus" på tidigare turnéer, men dessa har den franska asfalten (de sätter oss på skam!). Jag hade stött på dessa däck under mina däck forska "sessioner men valde för Schwalbe som alltid kommer ut toppar på berättelser från andra tourers.
Anm. Om du planerar att passera Mojaveöknen (mellan Kingman, Arizona & Barstow, Kalifornien), så vill man göra detta på natten, oavsett vilken tid på året (om du kan välja) och oavsett transportmedel ( t.ex. bil) - det handlar om 90 + miles. Så, vill du ljus ... bra, kanske du vill ha ljus, oavsett. 40 º C på natten är inte ovanligt i Mojave, BTW.
Jag hade planerat för att tidigt göra 5-6 am börjar på dessa avsnitt som ridning på natten skulle innebära inte tittar på sevärdheter (eller borde det vara sand!) ... Och skorpioner, men min cykel har lampor via främre navdynamo, används också uppbörden kamera / mp3-batterier.
Skorpioner i öknen skulle vara min oro, BTW, snarare än ormar.
Du vill ha en hög kvalitet, Backpacker's poncho (en som går ner på knä) som består av belagd nylon eller bättre tyg (eftermiddagen åskväder är oundvikliga) + glasögon som passar över dina solglasögon (billig "butik" glasögon med mjuk vinyl, ventilerat skal kommer att göra om utseendet inte är viktigt) för att när du stöter på sidvind (och kommer! dig), du vill ha mer ögonskydd än wrap-around glas kan ge. Lämna inte hemmet utan heller.
Visst, varnades jag av dessa ett år tillbaka när jag började planera resan. Jag har köpt några maskin-shop skyddsglasögon & gamling-tejpade att andas maska att täta dem.
Jag tror Route 66 teoretiskt slutar i Barstow ... Om du går vidare västerut till Los Angeles (till exempel), jag är inte säker på hur du "Reseplaneraren" föreslå att du ska förhandla om miles mellan Victorville (Kalifornien) & Riverside / mån (till exempel) .. . eftersom cyklarna är inte tillåtna på den del av Interstate (80 + mph hastighet av alla fordon är inte ovanligt - och är [u] tillåts av California Highway Patrol - på neråt trots den teoretiska hastighetsgränsen). Det måste finnas en "yta väg" vägen mellan Barstow & LA, men jag har aldrig undersökt vad det kan vara.
Rutten hela vägen till Santa Monica. Jag har gjort omfattande google-jordning och Microsofts 'Streets & Trips "hjälpa navigera rutten bort från motorvägar på bästa sätt. Jag har gjort omfattande forskning och säkert märkte det avsnitt du markera att se ut som en cyklist mardröm. Vid Victorville I'll be om Mariposa Rd som sker parallellt med i15 för 13 miles till var i15 spricker (Oak Hill Rd), använd sedan i15 för ett "kaxigt" 2 mile Sprint (!) Till där det finns ett " tjänst RD "som följer mellan / går under både öst och väst körfält föra mig till" Cajon Junction ", sedan en annan i15 sprint till" Lytle Creek "där jag är tillbaka på den gamla anpassningen, ner till San Bernando på" Cajon blvd ", sedan" Foothill Blvd 'mot förödelsen i LA.
Jag hittade ett användbart dokument som visar cykelvägar genom LA, som en tillfällighet följer mycket av min planerade rutt, en del är bara vägen axlar och har läst att vara försiktig eftersom de flesta olyckor orsakas av bilförare är inte att använda sina mirrors & dörrar öppnas eller att dra ut! !
Jag har "Här är den" karta & läsa boken min Michael Wallis (ingen relation), är jag nästan på "route 66 overload" mitt minne banker är full!
Trottoaren på vissa sträckor kan vara mycket dålig ... särskilt genom Oklahoma (det har varit år sedan jag har varit på Route 66 genom vissa delar, så delar säkert kunnat repaved). Oavsett, bogen (som ni kommer att rida på på vissa ställen) är definitivt ojämn på vissa / många / de flesta delar av vägbanan.
Saker du kanske inte har tagit upp - du vill ha mer solskyddsfaktor än du tror, läppbalsam med några SPF, deodorant mer än du tror, något kropp talk ... eventuellt ett extra par skor liners. Du vill göra en extra vatten blåsa som backpackers använder (vissa BOXED viner använda dessa blåsor & spigots!).
Min cykel genomför tre 1 liters flaskor och jag har en Ortleib 2 liters påse, och kan göra mer i vägen för 2 liters platic koks flaskor om det behövs.
BTW. Du kan vanligtvis inte läger någonstans kanske vill. Du kan läger KOA camping & State-eller-National Parks & "vilorum". Eller, om du tänker över natten på motell? Oavsett, kommer du troligen vill göra en kabel-lås för när du måste lämna cykeln utan tillsyn (t.ex. när du går in i en butik) - Jag tror att du alltid kan utnyttja lokalerna på ett McDonalds (nästan varje / (alla andra) TOWN kommer att ha en), BTW.
Jag bär alltid ett bra lås, det är en anpassad cykel som jag använder och kostade mig en arm och ett ben ... eller mer som 2 armar och 2 ben!
Ett självuppblåsande Liggunderlag rekommenderas om du är camping.
Jag normalt bara turné med en 9 mm skum madrass, det ljus och problemfri.
Jag antar att du kommer på ett solo, FN-stödd Tour - är detta en fullmatad tur eller lätt lastade turné?
Visst, solo. Sort of mid-laddade, så lätt som möjligt men inte till den grad av gram-klämmande försöker att spara vikt när problem kan uppstå som följd.
FWIW. Det är nog värt att göra avstickare till Grand Canyon (ca 100 km norr om Route 66 som kommer att vara I-40 [Interstate 40] vid den punkt på din väg). Du kommer att närma sig Canyon via Flagstaff, AZ & plocka upp västerut vägen via Williams, AZ ... det finns en "rastplats" mellan Flagstaff & Williams ... Så skulle ni över natten på rastplatsen, gå vidare till Williams, och sedan norrut till Grand Canyon (avståndet mellan Williams & GC är kortare ... vägen mellan Flagstaff & GC är hypotenusan-of - the-triangeln).
Jag tänker på en dag-off at Williams & användning Grand Canyon järnväg för ett besök där.
Du kanske vill ha en trippel vev. Om du bara vill använda en dubbel, så du vill ha en "kompakt" vev + en 12-34 MTB kassett + MTB bakväxel. Du kommer förmodligen ha en MTB-kassett & bakväxel även om du väljer en trippel! Även då kan du stöta på många ställen där du kanske vill promenera din cykel (dvs. mellan Moriarity, New Mexico & Flagstaff, Arizona) om du är fullt lastade - höjden mellan de två platser varierar mellan 7000 meter och om 7.500 meter ner till ca 5000 fot (det är alla en del av perm Overthrust) ... Chicago är omkring 600 meter över havet.
Jag rekommenderar verkligen Campagnolo ERGO Växelreglage om du inte använder bar-end Växelreglage ... den Campagnolo Växelreglage kan downshift när Drivlinan är under belastning.
Min cykel har en Rohloff hastighet nav, ess bit of kit, använde jag en vresig rostfritt 44 tand kedjeringen & de 16 tand bakre kedjehjul, som levereras med nav. Två månader sedan jag cyklade från norra Frankrike till Barcelona (Pyrenese korsning) och visade sig vara helt rätt, även om 1: a växel fick aldrig titta in ändå ... kanske på denna tur!
Ta några "extra" bungee sladdar + en rulle silvertejp. Glöm inte dina verktyg!
Oh säker. Jag arbetar som en elektro / mek servicetekniker. Aldrig över-look den självklara och vara beredd på det värsta scenariot.
Du kanske vill bifoga en "vimpel-on-a-pol" för synlighet ... Kontrollera din LBS ... ELLER, bära en reflekterande, neon-grön "VÄGARBETARE's" säkerhet Vest (de är öppna maskor - Jag gissar att västen skulle vara min smak) ...
Bra idé, vi har dem på jobbet, ska jag ta en!
Det är vad som kommer att tänka på ...
Hoppas du har ett stort äventyr!
Många tack
"Om du vet att du kan få en utmaning,
vad utgångspunkten att det "!
Mark Wallis.
Tack för att ta sig tid för all info, jag har besvarat de viktigaste punkterna ..
Jag har kört längs Route 66 från Chicago till Kalifornien flera gånger ...
I detta avseende, medan många har sagt elaka saker om dem, rekommenderar jag att du allvarligt överväga vissa fasta, Urethane däck ... Jag antar att den vanliga "varumärke" som säljs i Storbritannien är Green däck (http://www.greentyre.co.uk/ (http://www.greentyre.co.uk/)). Avståndet mellan Chicago och Los Angeles är ca 3000 miles (4800 kilometer). Medan den gröna däck borde sista sträckan, kan det inte skada att lägga upp en extra ifall du bär ut bakdäck (Du kan rotera dem, naturligtvis, om du märker att slitaget är större än du tror ... och, Du kan rida dem till inom 1mm på fälgen eftersom de är fasta men cykeln hantering kommer att påverkas vid den punkten). Få de fetaste dem som passar dina fälgar och ram (under fendrar, förstås).
Jag har använt Schwalbe "Marathon plus" på tidigare turnéer, men dessa har den franska asfalten (de sätter oss på skam! [UK]). Jag hade stött på dessa däck under mina däck forska "sessioner men valde för Schwalbe som alltid kommer ut toppar på berättelser från andra tourers.
Jag hade planerat för att tidigt göra 5-6 am börjar på dessa avsnitt som ridning på natten skulle innebära inte tittar på sevärdheter (eller borde det vara sand!) ... Och skorpioner, men min cykel har lampor via främre navdynamo, används också uppbörden kamera / mp3-batterier.
Goda nyheter och dåliga nyheter ...
Route 66 är tydligen bara ~ 2450 miles lång ... men, är avståndet mellan Needles (Kalifornien) & Barstow tydligen ~ 145 miles (jämfört med den ~ 90 + miles jag erinrade för större avstånd mellan Kingman & Barstow ... det har varit 10 år sedan jag körde den delen ... Självfallet, det är en ganska signficant skillnad om du reser över Mojave på cykel!)
FWIW. Jag försökte ofta till att tid Mojave korsning (vid väg västerut) så jag skulle komma i Barstow när vissa butiker öppnar (minimalt, en bensinstation!) ... alltid, en natt passerar ... därför ville jag slå LA trafik i lull (inte riktigt) strax efter morgonen "rusningstid" ...
Oavsett, är mitt minne av att det finns en bensinstation "Plaza" om 22 (?) Miles väster om Needles (det var "nytt" för cirka 10 år sedan och jag antar att det finns kvar ... det verkar som tillfartsväg är ungefär en kilometer lång, men det är nog kortare ... det är lätt att se från vägen (speciellt nattetid) ... det är på norra sidan av motorvägen, om jag minns ... som kan vara en plats Du kan Hunker ned på och vila innan du påbörjar din passerar - det kommer att göra långa benet (120 + miles) av din passerar lite mer hanterbar.
Jag har korsat östlig både under dag och natt ...
Inte att minska skönhet ser du (eller har jag sett det alltför många gånger), men det finns inte mycket att se från motorvägen genom större delen av Mojave ... utom bergskedjor i fjärran och några kaktus.
Det verkade som det fanns åtminstone en (eller flera) falsk platta (s) som var / (var) 20 + miles lång ... Det kommer att bli uppåt gå väster om mitt minne är korrekt.
Passagen via cykel (gör en optimistisk 12mph) kommer att vara ca 10 + timmar om du åker från macken torget som är väster om Needles.
Efter att ha sett miltal diagrammet, skulle jag nu, faktiskt räknar med en 16 timme korsning, en toto, mellan Needles & Barstow med cykel ... så har du förmodligen inte kan ha tillräckligt med vatten med dig - 4 gallon är min rekommendation. Några droppar citron, eller andra sugtabletter, kan vara bra att ha när du rider genom öknen ... det är dessa "extra" sex timmar som kommer att bli mördare.
Det finns ett par små "hållplatser" före komma till Barstow - Newberry Springs är ungefär 20 miles öster om Barstow & Daggett är ungefär 10 miles öster om Barstow. Begränsade möjligheterna ... Du kommer att resa uppåt på ett "falskt platt."
Om dagtid temps är i Mojave förutses bli i 45 º C rad, så jag rekommenderar att du anser att fånga en Greyhound (Trailways?) Buss från punkt A till punkt-B ... finns ett tåg, men jag vet inte var du skulle fånga den.
När du är i öknen, är dagen då och nattetid temperatur svänga omkring 30 ° F/54 ° C från högt till lågt ...
Solen kommer att lägga till ca 20 ° till effektiv temp (säkert, till den faktiska trottoar temperatur) ... om det är 100 º i skuggan, kommer det att vara samma som 120 ° när du inte är skuggad ... som kommer att vara mycket hårda på dig och dina däck.
Jag tror att när man är i Mojave, som du verkligen inte vill rida mellan 10 & 3, om möjligt - som troligtvis kommer att bli den hetaste delen av dagen ... ett paraply kan faktiskt vara bra att använda som ett parasoll när du stoppas längs den sida av vägbanan om det inte finns någon annan skugga (vart du kan under hela vandringen).
Så, om möjligt, rekommenderar jag verkligen att du försöker lämna Needles området (företrädesvis "torget" som är väster om Needles) närmare midnatt eftersom du vill försöka få till Barstow (åtminstone Newberry Springs) med cirka 10.
Den goda nyheten är att jag tror att du kommer att bli i genomsnitt drygt 20mph (30kph) mellan Williams & Seligman:
http://www.americansouthwest.net/maps/route66map.gif
http://www.americansouthwest.net/arizona/route_66/index.html
BTW. För ordningens skull har jag bifogat en bild av vilken typ av butik glasögon som jag tänker på ... ljus, mycket billigt och mer eller mindre oantastlig.
Jag skulle överväga omslag några WHITE styret tejp över vad tejp din cykel har innan Mojave passage ... Kanske, bära några vita bomull, trädgårdsarbete (dvs full finger) handskar (för efter 9 och innan 4) ... och har en lång ärm, LOOSE vit T-shirt att bära. Du kommer antagligen att känna som om du svettas excessivley med extra lager, men du förlorar mindre kropp fukt.
Jag använder inte ett visir på hjälmen när jag rider, men jag skulle nog om jag passerar Mojave med cykel.
FYI. Tåget mellan Grand Canyon & willams dras av ett ånglok, så jag tror att färdas på mellan 30mph & 40mph - så är det antagligen en två timmar lång resa i varje riktning.
Jag hade planerat för att tidigt göra 5-6 am börjar på dessa avsnitt som ridning på natten skulle innebära inte tittar på sevärdheter (eller borde det vara sand!)
Både soluppgång och solnedgång bör magnifik ... oavsett var du är, men särskilt i öknen.
Jag hade planerat för att tidigt göra 5-6 am börjar på dessa avsnitt som ridning på natten skulle innebära inte tittar på sevärdheter (eller borde det vara sand!) ... BTW. Jag vet inte hur snabbt du planerar att göra resan, men här är info du kanske vill veta: augusti måncykeln 8 / 1 (6:13 EDT) New Moon
8 / 8 (4:20 pm EDT) Waxing Quarter Moon
8 / 16 (5:16 pm EDT) Full Moon
8 / 23 (7:50 pm EDT) Avtagande Quarter Moon
8 / 30 (3:58 pm EDT) New Moon
September måncykeln
9 / 7 (10:04 PM EDT) Waxing Quarter Moon
9 / 15 (5:13 am EDT) Full Moon
9 / 22 (1:04 am EDT) Avtagande Quarter Moon
9 / 29 (4:12 am EDT) New Moon
Om du är i Mojave i mitten av september temps blir lite svalare och du kommer att kunna resa i månskenet (bra).
Öknen kommer att vara mer anmärkningsvärd på natten än på dagen ... så länge du är inte trött - trötthet sannolikt skulle leda till oönskade hallucinationer.
BTW. Allt-eller-delen av motorvägen genom Mojave har räfflor skära in i "mitten" delen av axlarna ...
Du kan inte ta något färsk frukt i Kalifornien.
vBulletin, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by
vBSEO 3.3.0