Varför bar slut Växelreglage?
Visa fullständig version: Varför bar slut Växelreglage?
Jag har varit en ryttare väg cykel för 25 + år.
Jag ser att komma in långväga Touring. Korgar ... etc.
Jag förstod aldrig varför turné cykel ryttare föredrar Växelreglage bar slut.
What's the deal?
Tack
Jag tror det mer en pålitlighet fråga. Tourers tenderar att ofta vara i avlägsna områden, bort från cykelaffärer i de större städerna. Baren slut Växelreglage kan konverteras från index till friktion läge om det behövs, och de verkar mer bekymmersfri än brifters. Om du tar aldrig din långfärdscykel långt hemifrån och du rida mer i städerna, brifters kan vara för att passa dig.
Jag pendlar med barcons på min surly LHT, och hade inga problem med justeringar. Jag har fortfarande brifters på min CF väg cykel.
Tack .... vettigt.
Ha en bra resa!
Jag har varit en ryttare väg cykel för 25 + år.
Jag ser att komma in långväga Touring. Korgar ... etc.
Jag förstod aldrig varför turné cykel ryttare föredrar Växelreglage bar slut.
What's the deal?
Shimano's Bar End Växelreglage är säkerligen mer tillförlitlig än den 8-växlad Shimano STI reglage som skulle kunna störas om du antingen FUMLIG eller otur (jag hade aldrig problem med 8-växlad Shimano Växelreglage, men jag vet en person som lånade ut sin cykel till någon och kom tillbaka med ett fastnat 8-växlad Shimano växelreglage och jag har läst om andra har haft problem också) ... av min reckoniing, den 9-speed Shimano Växelreglage var mindre benägna att blockera men stigmatiseringen av 8-växlad STI Växelreglage inte säkert hänger över dem. Tillförlitligheten i Shimanos 10-speed Växelreglage är minst lika bra som deras 9-speed Växelreglage (vad nu det kan vara !?!).
FWIW. En av anledningarna Växelreglage bar slut var / är att föredra för touring är att föraren inte behöver förändras signifikant sin position på cykeln för att flytta vs flytta när du använder downtube Växelreglage - det är det minsta förändring i körställning - särskilt om dina händer är redan på droppar - för att nå Växelreglage eftersom du inte behöver för att nå ner till downtube att överföra en shifter bar slut.
Ett alternativ Shifter (betraktades som ned på av erfarna ryttare) skulle vara Växelreglage som monteras i skaftet, eftersom det var det liten risk att du skulle kunna spetsa dig på spakarna.
BTW. Den sammanlagda vikten av Shimanos bar slutar + bromshandtag är ganska nära att vikten av ett par 9-speed Ultegra STI reglage, så finns det ingen vikt spara in med bar slutar ... och Shimanos indexerade bar slut Växelreglage ser ut att föra en ansenlig vikt straff jämfört med downtube eller vintage (friktion-only) Suntour Barcon Växelreglage.
Även om jag har funnit att Shimano STI växelreglage balks när downshifting under belastning (dvs. går uppåt) till en större kugghjul, du kan enkelt "muscle" en downshift med bar slut shifter.
BTW2. Personligen FWIW, om du inte är förtjust i Växelreglage bar slut skulle jag rekommendera att du anser att 10-speed Campagnolo Växelreglage för din långfärdscykel ... Eftersom jag har funnit att Campagnolo Växelreglage kan downshift smidigt när under belastning ...
Och eftersom den 10-speed Campagnolo Växelreglage lätt kan paras med antingen 9-hastighet eller 8-växlad Shimano drivlina komponenter eller 10-växlad SRAM växelförare med en 10-växlad Shimano / SRAM-kompatibel kassett. Medan 10-speed Campagnolo Växelreglage kan naturligtvis kombineras med en 10-speed Campagnolo drivlina, den största tyngdpunkten på deras woosiest kassett är bara en 29t, så om du vill / behöver en kassett med ett bredare sortiment, en Shimano (-kompatibel ) bakhjul är en bättre ersättning för touring.
Jag använder Campagnolo Växelreglage med Shimano MTB-och-väg bakre växelförare + hjul som har Shimano 9-speed & 8-växlad kassetter.
Om Campagnolo shifter sylt upp, kan det demonteras och monteras ihop och / eller ombyggda med nya delar (barn, inte prova det här hemma!) ...
Förmodligen, kan du ta isär och sätt ihop en SRAM shifter, men tydligen finns det inte några reservdelar ifrån cannibalizing annan SRAM shifter.
: eek: eeerrrkkk. Bar End Växelreglage! Drop barer är säkert den sista sort du vill ha på en långfärdscykel .... att behöva böja sig ner för att nå dem varje gång du vill ändra, böter på en ras cykel, men Touring? Jag använde Euro Touring barer på min Tourer jag byggt detta år och passade mig bra, har detta ett Rohloff nav, efter ridning 3.500 miles på den så länge finns ingen regrest nu på den stora ut-låg.
Mark. D
http://i409.photobucket.com/albums/pp176/yellow7/SD530890.jpg
Nå, var hans egen utan bar slutar och barer släpp är de klart mitt val för touring. Som påpekats, de är mycket tillförlitliga. Jag har använt bar slutar i olika former i mer än 30 år.
Drop barer tillåta mer hand positioner - minska trycket - och är mer Aero för de dagar när vinden är i fel riktning.
Inte för att jag inte har använt rakt barer på en lång resa ... Jag har en nervskada i handen för att bevisa det. En kompromiss kan tas i trekking barer, men jag ska ge min: eek: om enkla barer.
Jag har två cyklar idrottsliga bar slutar. Här är min favorit (http://www.veloweb.ca/mybikepages/blerioso.html).
Förare inte använder bar slutar.
Jag har bar slutar på detta 1975 Paramount.This var en Schwinn alternativ för $ 8,95 1975
http://i263.photobucket.com/albums/ii125/vincev_2008/paramount3.jpg?t=1246886658
Nice Paramount. Ser precis min storlek:) Om mina ögon fungerar som de ska, de ser ut som Suntour friktion Växelreglage. Jag har dem (och de är fortfarande bra efter 32 år) på min gamla Nishiki Landau, synlig här (http://www.veloweb.ca/mybikes.html).
goda ögon, rätt på pengarna
Den enda verkliga skälet för touring cyklar med Växelreglage bar slut på deras drop barer är för kontroll när man rider en lastad cykel, speciellt på utförsbackar. Med Växelreglage bar slut, behöver du inte ta händerna från styret mycket, så du har mindre chans att förlora kontrollen över en tung cykel. I ägarsituation du skulle vara att åka till droppar ändå, och så bar ändar är praktiskt för det.
Nu var det innan den integrerade broms / skift spakar. Dessa gör ovanstående fråga omtvistad, eftersom de är ännu bättre för att upprätthålla kontroll än bar slut spakarna är. Vid denna punkt, turister som väljer bar slutar göra det mer, eftersom de är enklare än integrerade spakar. Men dessa är ganska tillförlitliga numera, och många turister rida med dem. Jag antar att det kan bero på hur långt bort från civilisationen du planerar att åka.
Jag antar att det kan bero på hur långt bort från civilisationen du planerar att åka.
Säker. Men vem vill ta itu med återuppbyggnaden av en shifter mitt i en turné? Och sådana som kan byggas upp igen (Jag hade min 2006 Campagnolo renoverade Kentaurer) göra småningom har det tjänat ut fjädrar, de som inte är skräp när de misslyckas.
Även om jag skulle vara ganska säker anger på en lång turné med nya eller ombyggda integrerade reglage, skulle jag vara ovilliga att göra det med något äldre än ett par år.
Den andra sak att tänka på förutom allmänna tillförlitlighet - Jag har aldrig haft någon bar-ends misslyckas i 30 + år - barcons är också mjukare i händelse av en olycka ... och jag har kraschat flera gånger på barcon utrustade cyklar. Den senaste var 3 veckor sedan. Inte en skråma på barcons. Detsamma kan inte sägas om angränsande Aero spakarna som båda fick omfattande slitage ... inte nämna min epidermis. De hade STI eller Ergos, är jag rädd att de inte skulle ha varit funktionella. Jag har sett det (http://www.randonneurs.bc.ca/galleries/gal_2005/photo-pages/vi2-300-tsunami/photo11.html) hända.
Det är där mina cyklar w / bar slutar komma in Rätt mek för jobbet.
Rörelsen från Hoods (där vi tillbringar merparten av tiden) till Shifter är obetydlig och blir andra natur. Problemet är bara byter regelbundet mellan integrerad och bar-ends. Efter ridning, säger min Bleriot (http://www.veloweb.ca/mybikepages/blerioso.html) en stund, i början av en tur på min Ergopower utrustade cyklar, kommer jag oundvikligen för icke-existerande barcon . : o
I don't get it, om oron för underlåtenhet brifters verkar vara ett problem, varför inte ta med som par downtube Växelreglage som backup på din pannier de inte tar mycket plats eller väger mycket. Jag har turnerat med min campy kören brifters i tre år utan problem, de turer stöds men jag betvivlar att det stöd besättningarna har en uppsättning campy refräng som reservdelar. Jag kan sätta min downtube Växelreglage som backup nästa gång.
Jag säger inte att det är något fel med antingen downtube eller baren Växelreglage slut. Bara förklara orsakerna till detta val. Det enda jag inte kan förstå är någon som föredrar upprätt ridning med plattstång eller några av dessa så kallade touring barer snarare än droppar. Jag kan inte rida angenämt ens för 25 miles setup så där, än mindre en längtouren. Om du inte vill böja sig i droppar så mycket som en racer inte bara ställa in din droppe bar högre. Med toppar på sadeln nivå, bör det inte vara dåligt på alla för att nå dessa droppar. Och som jag sa, släpp barer är inte bara för hand positioner, så bra som det är. De är också för god kontroll av en lastad cykel, speciellt på utförsbackar.
Jag håller med en droppe bar på en långfärdscykel, jag behöver extra hand positioner att nedgången baren erbjuder.
Men det verkar bar slutar är att föredra för touring över brifters, och anledningen till detta är att brifters kan fördelningen och är svåra att upprätthålla i denna situation. I den otherhand har inte haft problem med brifter under 4 år som jag har ägt dem i tre olika cyklar (och jag fortfarande äger alla dessa cyklar). Så jag förstår inte vad problemet är med att ha brifters på en långfärdscykel. Om jag var orolig att de skulle inte jag skulle hålla ett antal downtube Växelreglage i min väska för nödsituationer, skulle man lätt fixa och funktion til jag få en lämplig reparation.
ledsen att veer off point.
Det verkar som att bar-end Växelreglage traditionellt väg att gå, på grund av enkelhet.
Personligen tycker jag det är ett väldigt konstigt ställe att lägga en spak, men var kan man annars säga?
Jag har haft några problem med STI för droppar på flera månader långa turnéer i Storbritannien, Malaysia, och över Borneo. Jag har nu gått till plattstång med ko horn, och Grip-shift, vilket jag tycker är mer lämpade för kontroll av Nya Zeelands djupa grus tillbaka vägar.
Min enda stort misslyckande har varit en Topeak aluminium bar bak rack, som snabbt arbete härdad och knäppte på fyra ställen, liksom krispiga nudlar.
: eek: Jo jag gick ut och köpte en Fuji med STI shiftetrs Jag har gått 500 miles med den och flytta är inte alltid bra ut i den stora ringen på fronten. Jag måste hålla kabeln banjo tight. Också att flyttas till den lilla ringen på baksidan hjälper fronten att hoppa upp på den stora ringen. Även med sti Växelreglage you cant har abag på styret. Jag fortfarande wounld handel eftersom jag bor i mn så reparation är inte en fråga
Jag använder Dura-ace 9spd STI på min touring tandem som har gjort över 13.000 km utan problem. Jag är bärare av en bar-end spaken i mitt verktyg väska för säkerhets skull.
Du kan använda en H / B påse med STI genom rollermajigs där kabeln kommer ut ur brifter. Jag har en ortleib medium som har gjort flera turer
Jag har en uppsättning Dura Ace 10 end speed bar Växelreglage på cykeln - de fungerar bra.
Riding väg cyklar sedan 1970, kan ni tänka er att jag har haft alla slags shifter, inklusive barends, downtubes, monterad på Styrstam ... you name it. Också både integrerad Shimano och campy. Jag har också flyttats fram och tillbaka mellan olika typer. Personligen tycker jag att allt annat, inklusive Barend Växelreglage, känns lite udda och obekväma efter att ha använt brifters ett tag. Det är svårt att gå tillbaka. Jag kan om jag verkligen måste, men jag tror inte att jag medvetet skulle göra det valet vid denna punkt. Hela mitt långfärdscykel har downtube Växelreglage det ursprungligen kom med i mitten av 80-talet (Suntour RATCHETING spakar), och jag faktiskt föredrar att över Växelreglage bar slut.
Enligt min åsikt, som jag har sagt tidigare, bar slut Växelreglage vi alltid en mer komplicerad installation på grund av de extra kablar lossnade styret. Så vi talade inte om enkelhet, likt downtube Växelreglage. Den enda riktiga fördelen med att kunna flytta utan att ta händerna från styret ... vilket kan vara användbart ibland när man rider en fullastad långfärdscykel. Men modern brifters ta hand om detta krav.
För någon med abrs som hamnar uppåt (t.ex. Under Seat Steering ligfiets) they're bina knäna.
Pekfinger och tumme för redskap, 3 fingrar kvar till bromsarna!
Automatic Translations (Powered by

):
vBulletin, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by
vBSEO 3.3.0