Domningar i händerna
Visa fullständig version: Domningar i händerna
Jag börjar känna ett visst domningar i mina händer under / efter rider, både på min väg cykel och
mountainbike.
Några förslag? Jag har inte Aero-barer. Hjälper de avsevärt?
Tack.
Joel
I artikeln <4045F379.9000208 @ nospam.medicine.bsd.uchicago.edu>,
jroth@nospam.medicine.bsd.uchicago.edu säger ...
> Jag börjar känna viss domningar i mina händer under / efter rider, både på min väg cykel och
> Mountainbike.
>
> Any suggestions? Jag har inte Aero-barer. Hjälper de avsevärt?
Det är en av anledningarna till att jag gillar aero barer, även om du ofta inte kan spendera mycket tid på dem
(beroende inga vägarna du cyklar). Hur mycket vill du röra händerna runt till olika positioner?
Det är oftast det snabbaste och enklaste sättet att hjälpa detta problem, men det är ofta svårt på en MTB.
Hur hög är din barer jämfört med ditt sitthöjd? Ofta höja barer, så de är i nivå med
eller något över sätet hjälper det en hel del genom att ta del av vikten av händerna.
Ovanstående råd kostar inget att prova, om du kan spendera lite pengar, en kortare stam
hjälper ibland detta problem när enkla justeringar kommer inte. Jag fick en stjälken strax 10mm kortare och det
gjort en enorm skillnad i hur mina händer kände efter en lång resa, med baren höjd exakt samma.
--
Ta bort ns_ från om du svarar via e-post (men behåll inlägg i diskussionsgrupper om möjligt).
"Joel Roth" <jroth@nospam.medicine.bsd.uchicago.edu> wrote in message
news: 4045F379.9000208 @ nospam.medicine.bsd.uchicago.edu ...
> Jag börjar känna viss domningar i mina händer under / efter rider, både på min väg cykel och
> Mountainbike.
>
Om du får domningar i tredje, fjärde och femte fingrar är detta ulnar nerve neuropati,
kallas "styre pares". Jag började få problem med detta för två år sedan när utbildning
för en dubbel-talet.
Efter att ha talat med min läkare, och läsa om det (sätta ulnar nerve eller styret pares i en sökning
motor) och arbetar för att motverka det, här är vad jag rekommenderar:
o Kontrollera att du har handlederna rätt placerade: du alltid vill ha handlederna raka och
armbågarna böjda. (När jag gjorde Vattenaerobic vi kallade detta "Barbie armar" efter 11,5 tum
fashion doll - du vill ha en lös känsla i dina armar, inte en hård en.) Kontrollera särskilt
dig själv när du rider med händerna på översidan av din drop barer. Det är särskilt
viktigt att ha denna typ av lös känsla i armarna när ridande över gupp - Jag vet
från att rida på vägen och går över gropar - det gäller särskilt om du gör mer
teknisk mountainbike.
o Se till att cyklarna passar bra. Typiska passar problem som kan leda dig att luta sig på händerna med
handlederna böjda omfatta pekar nosen på din sadel ner för mycket, som har sitt säte för högt,
eller har alltför länge på en stam.
o Se till att du har massor av gel i handskarna. Den Trico gel handskar har varit den bästa. Varje gång
Jag har använt en dålig uppsättning handskar för en stund domningar avkastning.
o Ändra din hand position ofta. Aerobars kan bidra med detta antar jag, men bara ändra
från att i droppar, toppar, och huvor hjälp. Om din cykeltur inte har bar slutar, kanske
sätta några på skulle hjälpa eftersom du har ytterligare hand positioner.
Min läkare rekommenderade också inte rida i 6 veckor. Jag tror att jag varade två dagar.
--
Varma hälsningar,
Claire Petersky
Byt Earthlink för mus-och potatis. Netto för. Com
Hem meditativa cyklisten:
http://home.earthlink.net/ ~ cpetersky / welcome.htm
Email me re: den nya Tifereth CD (http://www.tiferet.net (http://www.tiferet.net/))
Joel Roth skrev:
> Mountainbike.
>
Förutom Claire utmärkta råd, gör en medveten ansträngning för att underlätta "Death Grip"
på baren.
Också, med din mountainbike, rotera bromshandtag så handlederna är bekvämt raka (som
emot böjd uppåt eller nedåt överdrivet).
Slutligen, slappna av axlarna! Täthetsklass där orsakar trötthet någon annanstans,
IME.
Bill "kapade upp min ulnar nerverna när började MTB-Ing" S.
On Wed, 03 Mar 2004 17:58:06 GMT, "S Orn i"
<sorni@bite-me.san.rr.com> skrev:
> Joel Roth skrev:
>> Jag börjar känna viss domningar i mina händer under / efter rider, både på min väg cykel och
> Mountainbike.
>
>> Några förslag? Jag har inte Aero-barer. Hjälper de avsevärt?
>
> Förutom Claire utmärkta råd, gör en medveten ansträngning för att underlätta "Death Grip"
> på baren.
>
Amen. Slappna av, koppla av, koppla av, koppla av.
Jag tycker att min far, som inte har ridit en cykel i kanske två av mina livstider, har svårt att
avkopplande hans viselike grepp på barer, oavsett hur mycket jag berätta för honom. Jag antar att den här sortens saker
bara händer med tillförsikt. Det verkar finnas en tröskel som du korset: en minut du
rädd, i nästa stund your'e utstationering upp ur sadeln och bara låta cykeln rulla över
gupp snarare än hänger på för brinnande livet och få hamrad.
-Luigi
On Wed, 03 Mar 2004 09:02:17 -0600, Joel Roth
<jroth@nospam.medicine.bsd.uchicago.edu> skrev:
> mountainbike.
De två svar jag läst har redan det mesta av vad jag har att säga, utom på skaftlängd.
Båda tyder på en alltför lång stjälk kan orsaka det. Jag måste tillägga att ett alltför kort är även skulle leda
den.
En alltför kort stam kan kräva armarna att pressa tillbaka din kropp, inte olikt hur en sadel pekade nedåt
också. En alltför lång stam, OTOH, lämnar kroppen beroende på händerna för att bära för mycket
vikt. Antingen kan orsaka sidan smärta / domningar.
Ja. Även om du inte kan bo i dem för länge, kan de dig att använda en helt annan uppsättning
muskler för att stödja din kropp, ger vanliga muskulatur _complete_ välbehövlig vila.
--
Rick Onanian
On Wed, 03 Mar 2004 09:02:17 -0600, Joel Roth
<jroth@nospam.medicine.bsd.uchicago.edu> wrote in message
<4045F379.9000208 @ nospam.medicine.bsd.uchicago.edu>:
> mountainbike. Några förslag?
The Dark Side ringer. Wind Resistance is futile! The Dark Side är kraftfullare än UCI ...
--
Kille
===
Kan innehålla spår av ironi. Innehåll som kan avgöra efter postning.
http://chapmancentral.demon.co.uk (http://chapmancentral.demon.co.uk/)
88% av hjälm statistik görs upp, 65% av dem vid Washington University
On Wed, 03 Mar 2004 20:37:27 +0000, "Just zis Guy, du vet?"
<outlook.bugs@microsoft.com> skrev:
> On Wed, skrev 03 Mar 2004 09:02:17 -0600, Joel Roth <jroth@nospam.medicine.bsd.uchicago.edu> i
> message <4045F379.9000208 @ nospam.medicine.bsd.uchicago.edu>:
>
>> Jag börjar känna viss domningar i mina händer under / efter rider, både på min väg cykel och
>
> The Dark Side ringer. Wind Resistance is futile! The Dark Side är kraftfullare än UCI ...
... men inte mer kraftfull än bankmedel.
-Luigi
> Hur hög är din barer jämfört med ditt sitthöjd? Ofta höja barer, så de är i nivå med
> Eller något över sätet hjälper det en hel del genom att ta del av vikten av händerna.
I second detta råd - Jag hade en massa problem med handen domningar även när man rider på min tränare. I
mätt Nivåskillnaden mellan sätet och barer och funnit det vara 2,5 "(mer av en ras passar). Jag ändrade det
till 0.5 "och det har gjort en värld av skillnad. Mike
Bara zis Guy, du vet? skrev:
> On Wed, skrev 03 Mar 2004 09:02:17 -0600, Joel Roth <jroth@nospam.medicine.bsd.uchicago.edu> i
> Message <4045F379.9000208 @ nospam.medicine.bsd.uchicago.edu>:
>
>
> The Dark Side ringer. Wind Resistance is futile! The Dark Side är kraftfullare än UCI ...
Kille,
Det är oartigt att tala om "R-ordet" runt lidande upprätt ryttare. ;)
Tom Sherman - Quad Cities (Illinois Side)
Automatic Translations (Powered by

):
vBulletin, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by
vBSEO 3.3.0