[langtitle=pl]ból i zmęczenie karku[/langtitle]



robertgrzeda

New Member
Apr 22, 2010
1
0
0
41
[lang=pl]Witam,

Jestem posiadaczem roweru górskiego Merida Miami Matts model 2006. Zauważyłem, że rama mojego roweru jest stosunkowo długa (i długa i wyciągnięta do przodu jest też "sztyca" mocująca kierownicę - nie jestem pewien jak poprawnie nazywa się ten element) w porównaniu do rowerów o podobnej wysokości ramy.
Powoduje to oczywiście większe pochylenie podczas jazdy (a co za tym idzie większy ból karku po dłuższej jeździe). Zauważyłem, że jeżdżąc na innych rowerach nie mam problemu z bólem mięśni karku i nie jestem tak bardzo wyciągnięty do przodu.
Oczywiście znam zasady w stylu: "siodełko rowerowe nie może być w żadnym punkcie wyżej niż kierownica" i stosuję się do nich. Wydaje mi się, że siodełko mam ustawione tak, aby nie wystawało ani do przodu, ani do tyłu.

Może kupiłem rower nieco za "sportowy" jak dla mnie? :) Na początku myślałem, że ból karku od zadartej do góry głowy jest wynikiem braku rozjeżdżenia. Ale regularnie przejeżdżam wiele kilometrów tygodniowo, a zmęczenie karku jak było - tak i jest. Czy to normalne? A może powinienem trochę pokręcić ustawieniami siodełka (przesunąć je do przodu, choć będzie to dziwnie wyglądało i pewnie nie będzie zbyt wytrzymałe)? Kierownicę ustawiłem już tak, że lepiej się nie da :)

Czy ktoś z rowerowych użytkowników ma podobne problemy i mógłby napisać kilka słów?

Pozdrawiam,
Robert[/lang]
 
Avoiding upper back, shoulder, neck, and arm pain on a road bike is mostly the result of attaining a balanced position over the feet and being able to support the torso using lower back muscles rather than hands, arms, and shoulders. If the saddle is too far forward, the greater part of the body's mass is in front of the feet, the body will fall forward much like a stumble, and the rider will support the upper body using hands, arms, and shoulders. If the handlebar is too far forward, the rider will usually sit on the front of the saddle and still try to support the upper body with arms and shoulders.

The ideal is a center of gravity approximately over the crank spindle with the upper arms forming approximately a 90-degree angle with the torso with hands over the brake hoods and the elbows slightly bent. This is what works for me and most of my customers.

Raising the handlebar is one way to shift the rider's center of gravity rearward; another is to set the saddle farther back.